Akvastabil 100x50x50

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Overflow

Re: Akvastabil 100x50x50

Bericht door Overflow » 08 jan 2015, 11:11

Maar natuurlijk :wink: .

NielsO

Bericht door NielsO » 08 jan 2015, 12:28

Trouwens, is dit de t. vittatus "shell" variant?
Deze hebben de doorgetrokken streep dacht ik, die is bij de normale t. vittatus weer anders, of zit ik nu verkeerd? Ik ben wel geïnteresseerd in t. vittatus shell namelijk, leuke vissen. :)

Overflow

Bericht door Overflow » 08 jan 2015, 12:48

Ik heb ze gekocht als Telmatochromis vittatus, zonder "shell" erachter. Maar bij mij leggen ze de eieren wel in de schelpen, ik denk dat er geen verschil is in gedrag tussen de Telmatochromis vittatus en de Telmatochromis vittatus "shell". De "schachbrett" variant heeft naar mijn weten geen doorgetrokken streep en wordt bij Zongwe in de buurt gevonden.

Lees dit artikel maar eens door http://www.destin-tanganyika.com/2014/0 ... tochromis/, als je geen frans kunt even vertalen met google translate naar het engels, naar het nederlands worden het nogal kromme zinnen. Over het genus Telmatochromis is in ieder geval nogal wat onduidelijkheid.

NielsO

Bericht door NielsO » 08 jan 2015, 14:24

Man, niet te doen, wat een varianten. Zo heb ik eigenlijk geen idee wat ik zou moeten kopen :roll:
Veel variaties in patroon en grootte dus. T. vittatus "shell" zou dus weer verward kunnen worden met t. brichardi, welke eveneens kleiner is dan de t. vittatus. Ingewikkeld allemaal.

Hoe zij jij trouwens het geslachtsonderscheid, de mannen zullen iets groter worden, maar behalve dat?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 08 jan 2015, 14:30

NielsO schreef:Trouwens, is dit de t. vittatus "shell" variant?
Deze hebben de doorgetrokken streep dacht ik, die is bij de normale t. vittatus weer anders, of zit ik nu verkeerd? Ik ben wel geïnteresseerd in t. vittatus shell namelijk, leuke vissen. :)
zowel de gewone als de shel variant hebben de doorgetrokken streep. Zijn naar mijn idee ook twee dezelfde soorten alleen heeft de shell zoals zijn naam ook al zegt zich aangepast in het leven in schelpen. Dit wil niet zeggen dat de gewone vittatus in het aquarium geen schelpen gebruikt, bij mij hebben beide varianten in schelpen gebroed.
De soort met de onderbroken streep tekening is de Telmatochromis longola

NielsO

Bericht door NielsO » 08 jan 2015, 15:03

Wel zou er dan lengteverschil in moeten zitten hoorde ik. Een vriend van me, Stijn, heeft naar mijn weten de t. vittatus "shell", die zijn wel beduidend kleiner. In het verleden heb ik deze Telmatochromissen gehad, toen ik nog jong en onervaren was, let dan ook alstjeblieft niet op de bak :roll:

Afbeelding

Voor de volledige foto zie:
http://s246.photobucket.com/user/aquaga ... html?o=276

Overflow

Bericht door Overflow » 08 jan 2015, 15:25

De "Schachbrett" is dezelfde als de "Longola" variant.

Het geslachtsonderscheid kun je inderdaad aan het lengteverschil zien en de vrouwen zijn wat meer gedrongen en hebben een vollere buikpartij. De grootste man bij mij heeft ook een bult(tje) op zen hoofd wat ook typisch is voor mannelijke cichliden. "Nuchal humps" worden ze in het Engels genoemd, oudere mannelijke vissen ontwikkelen dit en soms ook vrouwelijke vissen uit het brichardi complex. Mijn savoryi man heeft er ook één welke goed zichtbaar is, bij de Telmatochromis valt het wel mee. Kijk maar naar de foto's.

De soort welke je laat zien op je foto zou ik classificeren onder de "schachbrett"/"longola" variant.

NielsO

Bericht door NielsO » 08 jan 2015, 15:34

Ja, van bultjes was ik op de hoogte, meestal alleen pas op latere leeftijd. Toen ik telmatochromis burgeoni/temporalis shell had was dit ook erg duidelijk. Bedankt voor de uitleg!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 08 jan 2015, 16:04

Ik heb de schachbrett (of longola) gehad, en daarbij zag je inderdaad een duidelijk lengteverschil tussen de heren en de dames, waarbij de heren bijna 2x zo groot waren.

De vissen op jouw foto lijken op de schachbrett. Het duidelijkst te herkennen aan de onderbroken zijlijn en een wat "grijzer" lichaam.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Overflow

Bericht door Overflow » 22 jan 2015, 21:56

Het derde nest van de savoryi is inmiddels ook een feit. Ik had niet verwacht dat het zo rap zou gaan. De eerste generatie tikt nu bijna tegen de centimeter aan en eten goed mee met de pot. De Telmatochromis zit inmiddels ook apart.

Overflow

Bericht door Overflow » 06 apr 2015, 20:03

Na een tijd niet meer op het forum geweest te zijn weer een update van mijn kant.

Huidige stand is dat de Telmatochromis en de blackmollies in de meterbak zitten en de savoryi in de kleinere bak. Ik heb het een tijd aangekeken met de Telmatochromis in de kleine bak maar dit werkte niet met het vijftal. De grote man onderdrukte alle andere vissen. Toen heb ik de beslissing genomen om ze toch om te wisselen. Ik heb niet alle jongen van beide soorten kunnen uitvangen dus van de één zitten er kleine in de ene bak en andersom, wanneer de overige savoryi in de meterbak beginnen te puberen zal ik de bak leeg moeten trekken.

Huidige situatie, wat gestileerder dan voorheen.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

De vissen.
Verkleinde Afbeelding

De grote baas, deze deelt de lakens uit.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Met opgeblazen keel en vinnen wijd.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

De black mollies zitten er tenslotte ook nog in.
Verkleinde Afbeelding

De kleine bak had ik in eerste instantie opgetogen voor de Telmatochromis maar sinds een maand zijn ze nu gewisseld.

Achterwandje erin en een lijstje eromheen.
Verkleinde Afbeelding

Ingericht voor de telmatochromis.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

En toen kregen ze jongen.
Verkleinde Afbeelding

Bak omgegooid tbv de savoryi.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Plaats reactie