Het bakje van Anneke & Nijlie

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
nijlpaard

Re: het bakje van Anneke & Nijlie

Bericht door nijlpaard » 15 nov 2015, 17:32

@Stijn:

Inderdaad, ik zou de bio' zo ook nooit geplaatst hebben. Destijds heb ik er gelijk vragen over gesteld bij de bouwer. Volgens hem zou het geen probleem moeten zijn.

Veranderen gaat niet, omdat de bio' er niet meer onderuit gehaald kan worden.

Het onderstel bestaat uit 2 delen. Eerst is het rechter deel geplaatst. Daarna de bio' via de korte kant van het rechterdeel van het onderstel en vervolgens het linker deel van het onderstel.

De bio' kon niet op de vloer geplaatst worden vanwege de lengte van de bio' en de dwarsliggers aan de onderzijde van het onderstel.
2.70 x 0.85 x 0.60m

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 15 nov 2015, 17:47

nijlpaard schreef:@Stijn:

Inderdaad, ik zou de bio' zo ook nooit geplaatst hebben. Destijds heb ik er gelijk vragen over gesteld bij de bouwer. Volgens hem zou het geen probleem moeten zijn.

Veranderen gaat niet, omdat de bio' er niet meer onderuit gehaald kan worden.

Het onderstel bestaat uit 2 delen. Eerst is het rechter deel geplaatst. Daarna de bio' via de korte kant van het rechterdeel van het onderstel en vervolgens het linker deel van het onderstel.

De bio' kon niet op de vloer geplaatst worden vanwege de lengte van de bio' en de dwarsliggers aan de onderzijde van het onderstel.

Tja...mooie bouwer...die constructie lijkt helemaal nergens op.
Maar goed, zonde en pech.
Als ik de foto's nog eens goed bekijk kan er toch wel een multiplex of betonplex van 18mm onder de bio geschoven worden, toch ? Stuur me nog wat foto's van de situatie via PB, vooral een overzichtsfoto van het onderstel op de vloer.
Natuurlijk moet de bio dan wel leeg, t water er dan toch zoveel mogelijk uit. Moet toch wel te doen zijn ?

Deze situatie zo laten is enkel wachten op een volgende keer, gegarandeerd !
300x220x95
No lift...like an airlift.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 15 nov 2015, 18:03

Het bio' zou leeg moeten kunnen. Hoewel dat erg veel werk is. Gisteren waren er nagenoeg 3 vakken leeg van de 5. Ik heb al het water uit de bio' geheveld, want dat wil je niet weer de bak in hebben.

Ook leeg is de bio' erg zwaar en zal het erg lastig worden om er dan nog een plaat onder te schuiven. Of er moeten al meerdere mensen aan te pas komen.Destijds hebben we de lege bio' met 3 man moeten plaatsen, maar toen was er meer bewegingsruimte en was het dus makkelijker.

Mocht ik dat gaan doen in de toekomst dan in elk geval met warmer weer. Zodat de temperatuur in de bak niet teveel terug valt. Gisteravond was de temperatuur nog maar 22 graden. De vissen kunnen het wel hebben, maar ik laat de temperatuur liever niet benden de 23 graden zakken.

Ik zal je later nog even wat doorsturen via PB :wink:

Edit: Ik denk trouwens dat het nu onmogelijk is om 1 grote plaat van 2.00 x 0.80m onder de bio' te krijgen, omdat je zo'n plaat er al niet onder zult krijgen, gezien de staanders aan de voorzijde. Dat zouden dan al 2 kleinere platen moeten worden.

Philipson

Bericht door Philipson » 19 nov 2015, 10:19

Oostijno heeft gelijk.
Er moet een plaat onder of na een paar jaar knakt hij gewoon weer.

Als je twee keer hetzelfde experiment doet, moet je geen twee verschillende resultaten verwachten. :-)

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 19 nov 2015, 19:57

Ik weet dat Stijn gelijk heeft en ik had het eigenlijk ook zo gewild met een plaat eronder, maar de bouwer heeft het nu eenmaal anders gedaan.

Er valt nu weinig meer aan te veranderen, want zo'n grote plaat (0.80 x 2.00m) krijg je er met geen mogelijkheid meer onder :?

Of je zou het al met 2 halve platen moeten proberen (0.40 x 2.00m) bedoel ik dan. Die zullen er misschien wel onder passen.

Het enige wat veranderd is sinds afgelopen weekend, is dat er een 4de steunpunt onder de bio' is aangebracht.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Edin

Bericht door Edin » 19 nov 2015, 23:55

2 halve platen is beter dan geen.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 20 nov 2015, 07:22

Edin schreef:2 halve platen is beter dan geen.
Zo denk ik er ook over :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 20 nov 2015, 08:33

nijlpaard schreef:
Edin schreef:2 halve platen is beter dan geen.
Zo denk ik er ook over :wink:
Zou 5 platen niet beter werken? Drie platen onderop met daarop twee platen? Dan wordt de druk beter verdeeld en komt er minder druk op de splitsing tussen de twee platen te staan.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 20 nov 2015, 11:35

Er is totaal geen ruimte onder de bak om maar iets te wijzigen...dat is heel het probleem, anders was het reeds opgelost.
300x220x95
No lift...like an airlift.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 20 nov 2015, 20:57

Het bioloog is nauwelijks naar voren of naar achteren te bewegen, als het leeg zou zijn. Het kan alleen maar zijwaarts verplaatst worden. Dit vanwege een achter- en een voorstijl van het onderstel. Bovendien weegt het zwaar, als het leeg is. Dan moet je al minimaal 3 man hebben om het te verschuiven.

Er dan nog 2 platen onder aanbrengen zal zeker niet meevallen :?
Laat staan 5 platen :shock:

Nou kan ik vrij makkelijk aan genoeg mankracht komen om dat te realiseren, maar dan nog is de ruimte erg beperkt en is het maar de vraag of het enige kans van slagen heeft :roll:
2.70 x 0.85 x 0.60m

Marco1969

Bericht door Marco1969 » 21 nov 2015, 08:37

Daar ben je dan mooi klaar mee. Mocht je nog extra hulp nodig hebben..ik woon ook in Hoorn :wink:
265x60x70 Hoofdbewoners C. Gibberosa Blue Zaïre Moba F1

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 21 dec 2015, 07:56

Gisteravond maar weer eens wat gefilmd :D

De 3 foai mannen zijn al wat gegroeid en vertonen iets meer kleur.
2.70 x 0.85 x 0.60m

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 21 dec 2015, 11:06

Mooi!!
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 21 dec 2015, 11:25

Mooie rustige bak hoor! Wellicht zou het toevoegen van wat klein grind de overgang van steen naar zand wat natuurlijker laten verlopen? Is kwestie van smaak hoor :wink:

cypho63

Bericht door cypho63 » 22 dec 2015, 15:11

Superbak :!:

Plaats reactie