Geduld is niet echt mijn sterkste punt.
- Eind 2015 ben ik overgestapt van Tropheini naar Malawi / Mbuna. Vooral omdat het houden van Tropheini in harems mij niet beviel, te weinig kleur en te schuw/dominant gedrag.
- Na een half jaar Mbuna ben ik toen in de zomer van 2016 overgestapt op vrijzwemmers uit het Malawi meer. De Mbuna waren mij te druk/agressief.
- Bij de vrijzwemmers leek ik eindelijk mijn ideale visbestand te hebben gevonden totdat er onverklaarbare stress/ziekte/sterfte in de bak kwam. Toen was de lol er eind 2016 al af.
Dit jaar ben ik weer begonnen met Tanganyika en wil ik graag een rustig visbestand met de diepwatersfeer in gedempt licht. Gibberosa's lijkt me geweldig maar het houden van een harem ging echt mis en leverde heel ander gedrag op dan ik elders zie van Gibberosa's die in grotere groepen worden gehouden. Het leek mij ook onhoudbaar omdat ze elkaar echt aan het afmaken waren. Misschien had ik hier meer geduld mee moeten hebben maar daarvoor is het nu te laat. Heb even getwijfeld om het Gibberosa plan te laten varen en Cyprichromis overdacht maar die zijn me toch te druk. Ik ga dus op zoek naar een wat groter groepje jongere Gibberosa's die samen verder kunnen opgroeien in mijn bak.
Regenboogzalmen heb ik trouwens ook ooit gehouden. Ik heb de afgelopen 12 jaar regelmatig van visbestand gewisseld. Afgelopen jaar was wel extreem maar een visbestand dat langer dan 2 jaar zit heb ik nog niet meegemaakt. Ik ben soms wel jaloers op mensen die zo lang tevreden zijn met hetzelfde bestand. Ik haal echter een groot deel van mijn plezier in de hobby uit het uitzoeken en samenstellen van een visbestand.