Björn's 300x80x75

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
tretofan

Re: Björn's 300x80x75

Bericht door tretofan » 23 feb 2020, 09:23

Marcel Forestaverde schreef:
23 feb 2020, 00:52
A. Burtoni heb ik ook weleens gehad maar teruggebracht. Mega aggressief.
burtoni wordt vaak foutief gehouden.
Hou je ze in een groepje van minimaal 3 mannen en een vijftal dames, dan zit je vaak al goed ;-)
Hoe had jij ze destijds?
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 23 feb 2020, 11:42

Ik had 1 man 1 vrouw 😳 ging dus helemaal mis. Ik vind het wel leuke vissen dus misschien ooit nog eens proberen.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 23 feb 2020, 12:10

Burtoni mannen zijn altijd hitsig, dus het vrouwtje heeft geen leven. Meer vrouwen dan mannen verdeeld e aandacht. En meerdere mannen zorgt ervoor dat de mannen elkaar ook bezig houden. 3m om 5v is inderdaad een goed aantal.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 23 feb 2020, 12:13

Björn, vind zelf die grote petrochromis soorten niet mooi. Groot, goudviskleur en inderdaad hebben ze nogal wat ruimte nodig.
Kleinere petrochromis soorten zijn erg tof!

De lamprologus soorten die je noemt ook. Heb in het verleden veel lamprologus soorten samen gehouden. Erg leuk want je hebt veel kleine soorten in een grote bak. Altijd wat te beleven. Het beste werkte bij mij toen ik soorten uitzocht die elkaar in het meer ook kunnen tegenkomen. Die lijken elkaar beter te snappen.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 23 feb 2020, 13:24

Bedankt voor jullie reacties! Interessante antwoorden.
paulcourtial schreef:
22 feb 2020, 15:55
Die grote vissen zijn natuurlijk allemaal best mooi, maar persoonlijk hou ik meestal meer van kleinere soorten. Maar dat us smaak he. Maar wel vind ik het vaak leuker omdat de kleinere vissen dan vaak ook meer ruimte hebben en je ze met meer kan samen houden. Dus naar mijn idee dan nog beter tot hun recht komen dan fe grote vissen. Vind ik persoonlijk leuker.
Kleinere vissen in een grotere bak vind ik ook zeker leuk. Zoals je weet heb ik de afgelopen jaren altijd Frontosa's gehouden dus ik hou zeker van grotere soorten. Maar een bestand met kleinere "rovers" is nu zeker ook een optie.

23 feb 2020, 00:49
Ik heb gehoord dat Petrochromis een soort ADHD Tropheus zijn maar heb ze zelf nooit gehad. Ik deinste er in ieder geval voor terug daarom. J. Marksmithi is erg mooi, P nigripinnis ook, gaat ook goed samen bij mij.
Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat Petrochromis destijds in de hobby is geïntroduceerd als een absoluut niet te houden soort die alles uitmoord. Dit bleken voornamelijk berichten en adviezen van mensen die ze zelf nooit hadden gehouden. Uiteindelijk kwamen hobbyisten, die de uitdaging toch zijn aangegaan, tot de conclusie dat de agressiviteit behoorlijk is overdreven. Wat natuurlijk niet gelijk wil zeggen dat het makkelijk te houden soorten zijn. Sommige zeggen dat Tropheus lastiger is.

oostijnoo schreef:
23 feb 2020, 01:19
@ Björn:
Petrochromis horen in een biotoop waar licht, stroming en andere Tropheini in de schijnwerpers staan.
Hebben niets aan bijvis welke geen tegenwind kunnen bieden.
Bulu Point en Moshi Yellow hebben ruimte nodig, de voorhanden bak-maat is te klein.
Welke bakmaat vind jij dan wel geschikt Stijn?
Talloze mensen houden deze soorten in bakken die kleiner zijn dan de mijne. Waarmee ik niet wil zeggen dat het de ideale manier van houden is. Zelf heb ik weleens een bak gezien met Petrochromis sp. Red Bulu Pont die vele malen kleiner was dan mijn bak met een stuk meer exemplaren en allemaal vol op kleur. Was best mooi om te zien en de vissen deden het goed. Maar de Red Bulu Point lijkt een relatief rustige Petrochromis van wat ik tot nu toe gelezen heb. De Moshi Yellow is wel pittiger naar het schijnt.

V.w.b. licht en stroming, in hoeverre is het van belang de natuurlijke omstandigheden na te bootsen? Wat mij opvalt is dat veel mensen inderdaad een bak licht op de bak zetten maar deze Petrochromis zitten volgens mij juist wat dieper waar licht en stroming minder sterk zijn? Correct me if i am wrong!

Hier een voorbeeld:

Andere video's uit het meer met Moshi Yellow of Red Bulu Point zijn welkom!

WaterKip schreef:
23 feb 2020, 12:13
Björn, vind zelf die grote petrochromis soorten niet mooi. Groot, goudviskleur en inderdaad hebben ze nogal wat ruimte nodig.
Kleinere petrochromis soorten zijn erg tof!

De lamprologus soorten die je noemt ook. Heb in het verleden veel lamprologus soorten samen gehouden. Erg leuk want je hebt veel kleine soorten in een grote bak. Altijd wat te beleven. Het beste werkte bij mij toen ik soorten uitzocht die elkaar in het meer ook kunnen tegenkomen. Die lijken elkaar beter te snappen.
Paul zei het al, dat is smaak. Ik vind de Red Bulu Point en Moshi Yellow zeer mooie soorten. Mooi genoeg om mij erin te verdiepen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Meningen genoeg van mensen die ze nooit hebben gehouden. Ook veel "voorbeelden" die ik niet zou willen nabootsen zoals kleine bakken met veel vis.
Informatie vinden van mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met deze soorten zoals ik ze zou willen houden is zeer beperkt. Misschien is dat omdat ze zo niet te houden zijn en moet ik daaruit al mijn conclusies trekken. Of het is omdat de meeste mensen toch proberen zoveel mogelijk soorten bij elkaar te zetten. Ik weet het nog niet.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 23 feb 2020, 15:14

Jouw bak-maat is meer dan leuk en aardig ...maar niet voor de grotere Petrochromis en al zeker niet voor wv.
Bulu Point Red nakweek is inderdaad melow, Moshi’s zijn en blijven regelrechte etters, ook nakweek.
Vraag maar aan iedereen die ze ooit gehouden heeft.
Vb. Brian: zijn dieren waren amper halfwas en knokten elkaar de bak uit. Bak was iets van 250x50x50 (als ik het me nog goed kan herinneren )
Daarna gingen de Moshi’s naar Chris zijn bak, 400x90x70 (of zoiets), beetje zelfde verhaal, tot er uiteindelijk nog een harem overbleef.

Ik heb in de jaren zowat alle Petrochromis welke op de markt zijn gehad, in allerlei bak-maten.
Steeds hetzelfde liedje, gedoe en stress. Tot ik de grote bak had...daar waren de Petrochromis relatief rustig.
En dan ook maar enkel omdat ik met harems en koppels aan de gang ging.

Trewavasae en Famula werkt meestal wel in de wat grotere bakken.

De meeste Petrochromis leven in het ondiep en zelfs brandingszone (jonge dieren).
Vrij veel licht daar, fijne water deining en vooral aufwuchs. En om die aufwuchs is het hen te doen, Petrochromis eten de hele dag, ze doen niets anders. Als ze niet kunnen grazen etteren ze de bak rond.
Daarom mijn advies aangaande veel licht.

Bij Tropheini is de kantlengte van de bak meegenomen, maar het allerbelangrijkste is en blijft de diepte...en daar gaat het steeds fout. Want bijna niemand heeft een diepe bak.
80 en 100cm...leuk, maar niet echt diep.
Vraag maar aan Corwin De Kok wat zijn ervaringen waren met zijn L bak van 3000 liter. Bak was 170diep aan 1 kant.
Of aan Ben met zijn 150x150x65.

De discussie over anderen met overvolle kleine bakken Tropheini, ga ik niet meer aan.
Is bijna dezelfde als die over Frontosa/Gibberosa in een klassieke 2m bak.

Als laatste...het belang van harem en koppel bij Petrochromis.
In de natuur komen ze zo voor, dat is een feit. Sommige soorten als harem en andere als koppel.
Volwassen dieren vormen een koppel, jongere dieren komen vaker in groepen voor.
Een man en een vrouw is niet zomaar een koppel, de dieren moeten elkaar kunnen kiezen. Natuurlijk is dat bijna onmogelijk om ze te laten koppelen in een bak zonder doden.
Dat is ook de reden waarom Petrochromis in groep elkaar afmaken tot er zich 1 koppel heeft gevormd.
Genoeg lieden die dezelfde ervaring delen aangaande dit gedrag.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 23 feb 2020, 18:20

Bedankt voor je reactie Stijn! Zeer interessant!
Als ik het zo lees dan is het verhaal niet heel verschillend van bijvoorbeeld frontosa, granulosus en tal van andere soorten die men massaal verkeerd houdt (lees; teveel vissen, met name mannen, in te kleine bakken met verkeerde inrichting) en vervolgens bestempelt als agressieve moordenaars.
Discussie over iedereen die dit doet hoeven we inderdaad niet te voeren, daar denken we hetzelfde over schat ik zo in.

Bij frontosa's wordt ook veel aangeraden om minimaal 3 mannen te nemen. Ik ben destijds overgestapt op 1 man met meerdere vrouwen want het zijn met name de mannen waar de agressie vandaan komt. Tegen vrouwen is dit minimaal, enkel voor het paren, en vrouwen onderling zijn ook milder. 1 en 1 is... in mijn ogen. Werkt nog steeds heel goed hier. Na de Mikula's nu ook met Mpimbwe.

Veel mensen houden Tropheini zoals ze Malawi houden. Namelijk veel vissen bij elkaar zodat agressie verdeelt wordt en territoria vormen slecht gaat waardoor slachtoffers worden voorkomen. Het zijn de mannen die de territoria vormen dus een harem is een oplossing om dit te voorkomen.
Daarbij moet je Petrochromis dus bezighouden met grazen. Maar geen enkele bak is groot genoeg om grote groepen de hele dag in te kunnen laten grazen. Hoeveel verlichting je er ook op zet, alg kan daar nooit tegenop groeien. Dus je moet niet teveel vissen nemen want dan valt er al snel niks meer te grazen en vallen er ook slachtoffers.

Enige oplossing is dus:
- Een grote bak waarin voldoende alg groeit met weinig vis zodat er altijd iets te grazen valt.
- De vis die erin gaat bestaat uit maximaal 1 man met 1 of enkele vrouwen die hem bevallen. Een ondergeschikt man kan in een aquarium niet ver genoeg vluchten. Hetzelfde geldt voor een vrouw die niet in de smaak valt.
- Wildvang is het wellicht al gewend om grote territoria te verdedigen. Dit brengt het risico met zich mee dat hij een aquarium zal zien als zijn complete territorium. Nakweek is veiliger wat dat betreft.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 27 feb 2020, 22:43

Na ruim 3 maanden wachten is vanavond eindelijk de tweede doos van Aquadecor geleverd. Hierin zat de rest van de achterwand en nog 4 hout stronken.
De 2e doos is dus verzonden vanuit Servië, geweigerd bij Bruna (een PostNL ophaalpunt) vanwege schade, teruggestuurd naar Servië, wederom verstuurd naar mij en uiteindelijk dan aan huis geleverd. Uiteraard heeft Aquadecor gecontroleerd op schade en zoals verwacht was er niets aan de hand. Bedankt hoor Bruna en PostNL :?

De achterwand is nu compleet en ik heb in totaal 5 stammen/takken.
Volgens mij kan ik hier een zeer mooie bak van maken die realistisch oogt met vissen uit de ondiepe waterlagen.

Afbeelding
Gr,
Björn

Mijn bakken:

tretofan

Bericht door tretofan » 28 feb 2020, 01:16

Super Björn, dat e.e.a. eindelijk compleet is! 8-)
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Robertt

Bericht door Robertt » 28 feb 2020, 04:57

Top Björn erg mooi ik ben benieuwd hoe t vervolg gaat worden
Gr robert 250 80 70 ....there’s always a bigger fish ...

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 28 feb 2020, 08:25

Geduld wordt uiteindelijk beloont.

misterb

Bericht door misterb » 28 feb 2020, 10:47

Bjorn ziet er netjes uit man

benieuwd als het volledig draaiende is :lol:
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 28 feb 2020, 12:46

Ziet er mooi uit. Zijn die stammen ook modules? Wel origineel, zie je niet vaak in Tanganyikabakken maar kan me goed voorstellen dat je die in de brandingszone zult aantreffen.

svl

Bericht door svl » 28 feb 2020, 14:35

mooie modules nu kan je eindelijk terug verder

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 28 feb 2020, 15:09

Tnx allen!!
28 feb 2020, 12:46
Ziet er mooi uit. Zijn die stammen ook modules? Wel origineel, zie je niet vaak in Tanganyikabakken maar kan me goed voorstellen dat je die in de brandingszone zult aantreffen.

Ja, het hout is ook nep. Bizar mooi gedaan en niet van echt te onderscheiden. Nog mooier dan de rotsmodules. Echt hout zou ik niet nemen vanwege de invloed op waterwaarden. Daarom is dit perfect.

Ik heb inmiddels video’s gezien waarop te zien is dat ook in het tanganyikameer soms hout ligt. Het is uiteraard niet algemeen aanwezig maar met name aan de kust waarlangs de begroeiing dichter is kan je het waarnemen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Plaats reactie