Björn's 300x80x75

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
WaterKip

Re: Björn's 300x80x75

Bericht door WaterKip » 01 mei 2020, 21:01

Mooi bakkie Björn. Wat wordt het beoogde bestand?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 mei 2020, 10:37

Ziet er weer mooi uit Björn. Ben ook benieuwd naar het bestand.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 10 mei 2020, 23:44

@ Edwin, Sieb: ik twijfel nog over het totale bestand.
Een soort die ik zeer graag eens wil houden is Petrochromis sp. Red. Bij Petrochromis denk ik aan ondiep water vissen. De informatie die ik kan vinden over deze soort geeft aan dat ze juist dieper leven. Lees rond 30 meter dus dat betekent niet teveel licht. Maar het blijven algenschrapers dus te weinig licht geeft te weinig algen. Daar moet ik dan een middenweg vinden maar 1 ding is zeker, ik heb meer licht nodig.
Dit moet de hoofdbewoner worden maar ik heb een hekel aan bakken waarin ik dan 30 van deze (toch wel flinke) vissen zie zwemmen. Ik begrijp de theorie erachter wel. Mannen zijn het mooist dus daar wil je er bij voorkeur meer van. Maar 2 mannen gaat fout dus moet je er een stuk meer nemen. En dan geldt vaak hoe meer hoe beter. Als je ze met vrouwen combineert (want je wilt ook graag dat ze kweken) moet je ook meer dan een paar vrouwen hebben. En zo kom je al snel aan een hele grote groep.
Maar wat als je maar 1 man neemt? Ik heb laatst een prachtige man kunnen kopen. Hierbij ga ik proberen enkele vrouwen te vinden die in de smaak vallen. Vrouwen die niet in de smaak vallen kunnen redelijk vluchten en ik heb ook de mogelijkheid om ze apart te zetten mocht het echt fout gaan.

Bij de Sp. Red wil ik dan graag soorten die hen niet in de weg zitten of die ze zien als bedreiging. Dat betekent geen andere Petrochromis soorten die concurreren om algen of territorium met de Sp. Red.
Qua voer past Julidochromis marksmithi goed. Daar heb ik laatst een prachtig wildvang koppel van kunnen kopen. Niet degene van de foto laatst, deze ga ik waarschijnlijk verkopen.

Nadeel van Julidochromis is dat ze flink kunnen kweken. Maar om dat enigszins binnen de perken te houden heb ik mijn Gold Heads. Geen hele goede rovers maar ze pakken af en toe wel wat. Ook zullen de Gold Heads niet weg zijn van spirulina maar ik heb het ze wel al zien eten. Verder kan ik af en toe mysis voeren wat ze zeker lusten En waar de Sp. Red ook niet dood aan gaan.

Verder heb ik mijn Synodontis tanganicae (of irsacae) nog. Deze lusten ook wel een Julidochromis. Nakweek die wel groot wordt zal ik proberen uit te vangen. Jongen van dit koppel (F1 dus) zullen ongetwijfeld wel kwijt te raken zijn.

Tot slot heb ik nog 3 Cyprichromis leptosoma “Kitumba” mannen. Ik was hier niets meer mee van plan maar tot mijn verbazing gaven deze in mijn tijdelijke quarantainebak redelijk weerstand aan de Sp. Red terwijl hij deze vissen compleet negeerde.
Daarbij eten cyps ook zeer goed spirulina vlokken. Of ik hier een groep van bij ga zetten weer ik nog niet. Voorlopig nog niet in ieder geval maar de drie mannen gaan wel gewoon naar de grote bak.

Verder heb ik nog meer soorten die ik interessant vindt maar waar ik niet zeker van ben.
- Eretmodus, past qua voer maar ik weet niet hoe de Sp. Red reageert op een algenconcurrent.
- Tretocephalus, hier hou ik een zwak voor maar past niet qua voer. Zelfde verhaal als met de Gold Heads eigenlijk. Kan jongen pakken van de Juli’s. Een Treto laat zich wellicht ook niet zomaar wegzetten door de Sp. Red. Wellicht wat tegengas zonder een voedselconcurrent te zijn voor de Sp. Red. Misschien is het met wat aandacht voor het voeren wel te doen.
- Variabilichromis. Past qua voer maar ik ben bang voor een enorme hoeveelheid jongen die kunnen overleven wanneer ze niet voldoende gepakt worden.

Nog even nadenken dus...
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Lowlife

Bericht door Lowlife » 11 mei 2020, 10:19

"Nog even nadenken dus" Mooie slotopmerking Björn.

Het nadenken over de inrichting en het vissenbestand samen met het daadwerkelijk inrichten van de bak en de gekochte vissen in de bak loslaten zijn in mijn ogen de meest mooie maar ook soms frustrerende momenten van de hobby. Ik hou daar van. Wanneer de bak gaat draaien hou je de boel natuurlijk ook goed in de gaten maar het "voelt" vanaf dat moment anders.
I hear voices.....
And they don't like you.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 11 mei 2020, 17:05

Sp.Red leven niet in groep...de man heeft een territorium van 100x100 meter en duld daarin slechts tijdelijk enkele vrouwen.
Andere soorten kijkt ie niet naar om.

Sp.Red staat bekend als mildere Petro, maar als de man(nen) het op hun heupen krijgen is je bak gewoon te klein.

Meerdere mannen in een bak is uiteindelijk steeds oorlog ...of je moet er een Amerikaanse bak van maken.

Gegarandeerd dat je vissen aan de voorruit gaat krijgen...en een hoop gejaag.

Heb lang allerlei Petrochromis gehad in verschillende bakken...was enkel een succes in de grote bak. En dit omdat de bak wat diepte heeft.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 11 mei 2020, 22:56

Stijn, ik heb respect voor iedereen en hoor graag meningen en ervaringen van anderen. Maar inmiddels heb ik ook geleerd dat deze meningen en ervaringen worden afgedaan als de waarheid terwijl "mijn waarheid" er toch anders uitziet.

Je zegt; "Heb lang allerlei Petrochromis gehad in verschillende bakken...was enkel een succes in de grote bak. En dit omdat de bak wat diepte heeft."
Hoeveel maanden heb je Tropheini gehad in de grote bak? 6 maanden? En toen ermee gestopt omdat er ellende was met veel doden. Dan verschillen wij van mening want dat noem ik geen succes.
In de grote bak hield je ook meerdere mannen. Weliswaar verschillende soorten in harems maar desondanks nog steeds concurrenten. Het houden in Harems is al "next level" omdat ze nog steeds veelal in grote groepen worden gehouden maar blijkbaar nog steeds niet de juiste manier.
Je hoeft op Youtube niet lang te zoeken naar vechtende Petrochromis mannen (https://youtu.be/pgPFW6uTplk) van verschillende soorten. Mijn conclusie is dan ook dat dit stress geeft en enkel goed gaat in een Amerikaanse bak of verkoopbak. Noem het hoe je wilt.

Ik wil het dus anders doen. Met 1 man voor de gehele bak. Hij mag die bak claimen zolang hij andere soorten (voldoende) met rust laat.
Andere soorten moeten hem ook niet in de weg zitten. Rotsbewoners met een groen dieet (J. marksmithi) lijken mij een ideale combi. Ik heb inmiddels ervaren dat hij deze compleet negeert.
Meervallen zijn in eerste instantie interessant maar later niet meer.
Hetzelfde geldt voor Gold Heads alhoewel hij daar zeker meer agressie tegen vertoonde.
Al deze soorten zijn tevens veel kleiner dan de Sp. Red man en hebben in mijn bak, met de nieuwe achterwand, legio plaatsen om te schuilen voor een eventuele uitval. Bijvoorbeeld wanneer hij wil paren.

Het aantal Petrochromis vrouwen staat nog niet vast. Forse vrouwen die direct weerstand kunnen bieden en/of ingaan op avances zijn waarschijnlijk niet te koop. Dan zou ik met jonge exemplaren moeten beginnen. Wellicht is dit zelfs een beter idee omdat kleinere exemplaren zich makkelijker kunnen verstoppen. Uiteindelijk kan hij uit zo'n groep jongen dieren zijn eigen vrouwen kiezen. En ja voor deze vrouwen moeten altijd schuilplaatsen zijn voorzien.

Ps. Ik zeg niet dat dit nu dé manier is om deze soort te houden. Maar ik zie het wel als optie die succesvol kan zijn. Ik ben zeker geïnteresseerd in voorbeelden van mensen die Petrochromis, en bij voorkeur de sp. Red, op deze manier hebben gehouden.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 11 mei 2020, 23:51

Ik had het al even over een nieuwe bioloog. De oude van 120x60x40 was uitstekend maar ik wil de (op)kweekbak van zolder verkopen zodat ik (lees: de baas en de kinderen) daar meer ruimte heb.
Daarom heb ik een nieuwe bioloog laten bouwen van 195x60x40.
Hieronder het eerste vak van de bioloog (c.a. 100x60cm bodemoppervlak). Vanuit de overloop, welke nog steeds vol zit met bioballen en dienst doet als nat/droog filter, komt het water eerst in dit vak terecht.
Het is geen quarantaine bak want hij draait mee met de rest. Wel kan ik hierin (tijdelijk) vissen houden, jongen opkweken etc...

Afbeelding

Door de spons aan de rechterkant van het 1e vak komt het water in het 2e vak (links op onderstaande foto). De temperatuur wordt gemeten in het 1e vak en de verwarming staat in dit tweede vak van circa 45x60cm bodemoppervlak. Hierin kan ik eventueel nog iets met vis maar ook kan ik hierin planten laten groeien (refugium), er een soort zandfilter inzetten, een houder met gafzalk voor bijvoorbeeld actief kool etc...
Het 3e vak zit vol met oesterschelpen. Het 4e vak zit vol met alfagrog en bovenop nog witte watten voor het fijne vuil. Zowel de oesterschelpen als alfagrog had ik al in de vorige bioloog en dit beviel prima.
In het 5e vak staat de pomp. Inmiddels ben ik overgestapt van een Kinshi 8.000 naar een Red Dragon Speedy 3 80 watt. Een enorm krachtige pomp. Op 60 watt pompte deze net zoveel water naar de bak als de Kinshi die ook al zeer sterk was. Een groot voordeel is dat de Red Dragon instelbaar is zodat ik exact kan bepalen hoeveel stroming ik wil in de bioloog. Hij staat momenteel op 40 watt en daarmee pomp ik (netto!) ongeveer 3x per uur de bakinhoud door de bioloog (4.500 l/u).

Afbeelding
Gr,
Björn

Mijn bakken:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 12 mei 2020, 00:37

Slavi schreef:
11 mei 2020, 22:56
Je zegt; "Heb lang allerlei Petrochromis gehad in verschillende bakken...was enkel een succes in de grote bak. En dit omdat de bak wat diepte heeft."
Hoeveel maanden heb je Tropheini gehad in de grote bak? 6 maanden? En toen ermee gestopt omdat er ellende was met veel doden.

Misschien dat topic eens goed doornemen en begrijpend lezen. De fout gelopen Lernex-kuur is de aanloop geweest naar de ellende. Dat ik klaar was met Tropheini had te maken met dat het ook altijd wel wat is met deze dieren. Na de ellende ging het prima in de bak, maar voor mij was de lol er wel af.
Terug te vinden in dat topic: Tropheus verloren en wat Petrochromis-jongen. Maar geen volwassen dieren. En er was ook geen gedoe tussen de Petrochromissen onderling.

In de grote bak hield je ook meerdere mannen. Weliswaar verschillende soorten in harems maar desondanks nog steeds concurrenten.

Hier waren het duidelijk geen concurrenten, nooit gedoe geweest tussen hun.

Je hoeft op Youtube niet lang te zoeken naar vechtende Petrochromis mannen (https://youtu.be/pgPFW6uTplk) van verschillende soorten. Mijn conclusie is dan ook dat dit stress geeft en enkel goed gaat in een Amerikaanse bak of verkoopbak. Noem het hoe je wilt.

YouTube en FB staan inderdaad vol met Petrochromis in te kleine bakken met te veel mannen van dezelfde soort enz. Dat klopt, maar is dat het medium waar je info denkt te gaan vinden.
Dat jij daaruit je conclusies trekt...tja.
Misschien eens wat info sprokkelen bij mensen zoals Corwin De Kok.

Ik wil het dus anders doen. Met 1 man voor de gehele bak. Hij mag die bak claimen zolang hij andere soorten (voldoende) met rust laat.

Dat is een prima insteek, maar waarschijnlijk niet haalbaar met de vrouwen. Die gaan geen leven hebben omdat de man geen afleiding heeft.

Andere soorten moeten hem ook niet in de weg zitten. Rotsbewoners met een groen dieet (J. marksmithi) lijken mij een ideale combi. Ik heb inmiddels ervaren dat hij deze compleet negeert.

Dat is inderdaad ook zo, Petrochromis zijn niet bezig met de andere bewoners.

Het aantal Petrochromis vrouwen staat nog niet vast. Forse vrouwen die direct weerstand kunnen bieden en/of ingaan op avances zijn waarschijnlijk niet te koop. Dan zou ik met jonge exemplaren moeten beginnen. Wellicht is dit zelfs een beter idee omdat kleinere exemplaren zich makkelijker kunnen verstoppen. Uiteindelijk kan hij uit zo'n groep jongen dieren zijn eigen vrouwen kiezen. En ja voor deze vrouwen moeten altijd schuilplaatsen zijn voorzien.

Jongere vrouwen dan de man gaat niet werken, schuilplaatsen of niet maakt niet uit.
Vrouwen die even groot zijn of groter is de enige optie.
Verschillende Tropheini in harems houden (wat ik dus deed in de grote bak) moet je ook niet vergelijken met een Tropheini speciaal-bak.
Eerste heeft meer dan gemiddelde kans op slagen...de tweede meer dan waarschijnlijk niet.

Zonde dat er niet wat meer mensen zijn met een bak mijn formaat...dan waren er vergelijkbare ervaringen en werden bepaalde zaken mogelijk meer begrepen en aangenomen.

Nu is het steeds “1 tegen allen” ...
300x220x95
No lift...like an airlift.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 12 mei 2020, 11:00

oostijnoo schreef:
12 mei 2020, 00:37
Verschillende Tropheini in harems houden (wat ik dus deed in de grote bak) moet je ook niet vergelijken met een Tropheini speciaal-bak.
Eerste heeft meer dan gemiddelde kans op slagen...de tweede meer dan waarschijnlijk niet.

Zonde dat er niet wat meer mensen zijn met een bak mijn formaat...dan waren er vergelijkbare ervaringen en werden bepaalde zaken mogelijk meer begrepen en aangenomen.

Nu is het steeds “1 tegen allen” ...

Het doel is om een bepaalde soort succesvol te houden. Waarbij het "succesvol houden" van een soort niet voor iedereen gelijk is zo blijkt. En dan bij voorkeur niet in een overvolle winkelbak maar in een natuurlijk ogend aquarium met (voor zover dat kan) wat natuurlijk gedrag.
Of je dit dan doet in Harems of met een "Tropheini speciaal-bak" is mij om het even zolang je bovenstaand doel niet uit het oog verliest.
LET OP: Dit is mijn mening, mijn smaak, niet de "waarheid".

Petrochromis (sp. Red) komt niet voor in grote groepen maar wordt in vrijwel alle bakken wel op die manier gehouden. Voor mijn smaak zijn de vissen te groot om er daar 20 van in een 3 meterbak of kleiner te houden. Daarom wil ik iets anders proberen met slechts 1 man. Mocht dit uiteindelijk mislukken zal ik stoppen met deze soort en er nooit meer aan beginnen.

V.w.b. het “1 tegen allen”. Jammer dat je dit zo ziet. Allereerst zie ik niemand anders behalve wij 2 maar belangrijker nog is dat ik helemaal niet "tegen" jou ben.
Maar dat betekent niet dat ik het altijd met jou eens hoef te zijn of dat ik slaafs ga luisteren naar wat jij zegt. Tenslotte verandert jouw mening ook.
Weet je nog toen ik in de 2 meterbak destijds een 3D achterwand had geplaatst? Dat vond je maar "zonde van de ruimte". Inmiddels heb je zelf een wand laten plaatsen/gemaakt die veel meer ruimte inneemt dus blijkbaar zie jij ook de voordelen inmiddels. Prima! Ik vind hem ook prachtig.

Tot slot moet mij van het hart dat ik het jammer vind dat je het zo negatief bekijkt allemaal. Ik zie nu zelfs dat je stopt op dit forum. Ik vind het oprecht jammer want ik geniet van de beelden van jouw bak. Maar als je bij iedereen die een andere mening heeft of jouw advies niet opvolgt op je tenen getrapt bent dan is het misschien maar beter.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 13 jun 2020, 21:29

Mooie bak mooie vissen, ik hou er van als mensen net even wat onbekends of iets minder toegankelijke vissen erin doen.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 14 jun 2020, 23:56

Tnx Ferdi.

Gelijk een korte update.
Tot nu toe heb ik altijd Kitelight LED verlichting gehad. Dit waren 10.000K SMD's en voor mijn diepwater bakken was dat prima.
Voor de sp. Red zullen we wat groene algen moeten kweken en dat gaat helaas niet met deze verlichting. Dus heb ik een nieuwe Eheim verlichtingsset besteld.
Een 150cm lange Eheim Powerled+ Fresh Plants LEDbalk (eigenlijk voor de Eheim Incpiria 530) zorgt nu voor de juiste kleuren om wat groene alg te kweken.
De LED balk stel ik in met een Eheim Powerled+ control wifi computer. Voorlopig gebruik ik een voorgeprogrammeerde "Africa" instelling. Vooral 's ochtends en 's avonds is dit een stuk roder (of geler) dan dat ik gewend ben. De Fresh Plants balk is echter per kleur in te stellen dus hij kan altijd iets blauwe wanneer ik dat zou willen.

Blauw, "goud" en wit licht
Afbeelding

Boven de bak
Afbeelding

De kleurechtheid lijkt uitstekend, vissen komen mooi uit.
Afbeelding

En in de bak
Gr,
Björn

Mijn bakken:

tretofan

Bericht door tretofan » 15 jun 2020, 07:50

Wat een prachtbak Björn :-D
Ben je al wat dames op het spoor gekomen voor je Petrochromis?
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Robertt

Bericht door Robertt » 15 jun 2020, 09:09

Top Björn
Gr robert 250 80 70 ....there’s always a bigger fish ...

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 15 jun 2020, 12:19

👍Die petrochromis is echt wel een machtig beest. Ik hoop voor jou dat je plan lukt.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 15 jun 2020, 16:27

Tnx mannen!
Ik weet jonge exemplaren te zitten waarvan sommige nu al mooi kleuren. Als alles goed gaat komen die binnenkort mijn kant op. Het doel is dan om te kijken hoe die groep zich ontwikkelt en op termijn vrouwen uitselecteren.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Plaats reactie