Björn's 300x80x75

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Br0wne

Re: Björn's 300x80x75

Bericht door Br0wne » 01 jul 2020, 18:56

je schreef eerder de juiste kleuren voor goede algengroei te hebben ingesteld, mag ik vragen wat dit dan exact is?

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 01 jul 2020, 19:19

Ik citeer even mezelf, tot nu toe heb ik niets aan deze instellingen veranderd. Oftewel ik gebruik nog steeds de standaard Africa instellingen.
Slavi schreef:
14 jun 2020, 23:56
Een 150cm lange Eheim Powerled+ Fresh Plants LEDbalk (eigenlijk voor de Eheim Incpiria 530) zorgt nu voor de juiste kleuren om wat groene alg te kweken.
De LED balk stel ik in met een Eheim Powerled+ control wifi computer. Voorlopig gebruik ik een voorgeprogrammeerde "Africa" instelling. Vooral 's ochtends en 's avonds is dit een stuk roder (of geler) dan dat ik gewend ben. De Fresh Plants balk is echter per kleur in te stellen dus hij kan altijd iets blauwe wanneer ik dat zou willen.

Blauw, "goud" en wit licht
Afbeelding
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 18 jul 2020, 20:58

Het wordt tijd voor updates over de vissen.
Dit zit er momenteel in de bak:

1 (1/0) Petrochromis sp. Red
9 (4/5) x Altolamprologus compressiceps Gold Head
6 x (2/4) Synodontis tanganicae / irsacae
4 x (2/2) Julidochromis marksmithi "Kipili"
6 x Lamprologus multifasciatus
3 x Cyprichromis leptosoma "Kitumba"

Allereerst maar wat oude bekenden.

Altolamprologus compressiceps Gold Head
Het verhaal dat Petrochromis alleen interactie heeft met zijn eigen soort kan ik naar het land der fabelen verwijzen. Voor de Petro man hier geldt dat zeker niet in ieder geval. De grote compressiceps mannen moeten af en toe even hard zwemmen. Hij ziet de Gold Heads als bedreiging en de grote mannen het meest. Maar omdat ik er 9 heb verdeeld hij zijn aandacht mooi en er zijn voldoende schuilplaatsen waar de sp. Red ze niet kan volgen.
De ene grote Gold Head man zit in het midden van de bak en de ander helemaal links. Degene in het midden zit wat dichter bij de sp. Red en wordt daarom wat vaker achterna gezeten. Zonder enige schade overigens. De Gold Head man links heeft zich enige tijd flink verstopt maar komt nu plotseling veel meer in beeld en is gelijk begonnen met kweken. Als het lukt zal ik over enkele weken de vrouw met schelp uitvangen en proberen om wat jongen over te houden. Kan ik gelijk zien of de opkweekbak in de bioloog bevalt zoals ik hem bedacht had.
Hieronder een filmpje van het moment dat de vrouw in de schelp was gekropen en probeerde de man te motiveren de eitjes te bevruchten. Laten we hopen dat dat is gelukt.

Petrochromis sp. Red
De Petrochromis sp. Red doet het goed. Ik voer momenteel voornamelijk spirulina van Tropical en dat bevalt erg goed. Zelfs de Gold Heads eten dit. Ze moesten er wel een paar dagen/weken (de ene was sneller dan de ander) aan wennen.
Bijvoeren met "dierlijk" voer is hierdoor maar beperkt nodig. Van Naturefood geef ik af en toe wat granulaat en dat eten alle vissen behalve de Petro. Die pakt het in eerste instantie maar lijkt het vervolgens allemaal uit te spugen om het vervolgens helemaal links te laten liggen. Ook geef ik soms wat diepvries mysis of krill. De sp. Red eet dit wel mee maar lijkt er goed tegen te kunnen. Wel zorg ik dat ik van tevoren hem flink wat spirulina geef zodat hij minder ander voer pakt.
Wat verder opvalt is dat de sp. Red niet de baas is in de bak. Hij is veruit de grootste en sterkste vis maar moet zijn meerdere erkennen in een van de 3 overgebleven Cyprichromis mannen. Deze 3 mannen hebben mij in deze bak enorm verrast. Door veel te voeren met spirulina vlokken komen zij beter aan hun portie voer en trekken ze helemaal bij. Zo zwak als ze waren in de bak met Frontosa's zo sterk zijn ze nu. Als ik kijk naar de oorzaak dan zou ik zeggen dat dit puur een kwestie is van het juiste soort voer aanbieden. En dus niet eens omdat ze eerder bij Frontosa's zaten. Ondanks dat ik niet meer zo'n fan was van vlokken moet ik mijn ongelijk hierin bekennen. Zeker voor deze soort zijn vlokken een veel betere optie dan granulaat maar ook andere vissen gedijen er prima op. Je moet er alleen meer van voeren voor mijn gevoel. Maar alles beter dan wegkwijnende vissen.
Verder nog geen nieuws over de sp. Red jongen die ik op het oog heb. Daarover hopelijk later meer.

Julidochromis marksmithi "Kipili"
Enige tijd geleden kon ik 4 wildvang marksmithi's overnemen. 2 mannen en 2 vrouwen. Deze soort is, bij mij in ieder geval, ideaal voor bij de sp. Red. Waar hij de Gold Heads af en toe achterna zit heeft hij totaal geen oog voor de marksmithi's. Ook eten de Juli's goed spirulina. Helaas heeft 1 van de marksmithi mannen een flink gezwel waardoor ik niet met hem wil kweken. Hij leeft zo te zien al langere tijd hiermee dus heb ik ze toch alle 4 in de grote bak gezet. In de grote bak hebben ze even gezocht naar de beste plek om zich op te houden. Na enkele verhuizingen zitten ze aan de linker kant waar ook de Gold Heads een nest hebben. Tot mijn verbazing werden er geen 2 koppels gevormd. De man met het gezwel wordt compleet verstoten en de overige 3 vormen nu een harem. De 2 vrouwen hadden eerst een eigen plek maar de Gold Heads hebben 1 van de vrouwen verjaagd omdat ze de schelp waar zij zat in gebruik hebben voor hun nest. Blijkbaar is het een behoorlijk hecht trio want inmiddels heb ik jongen en de andere vrouw mag gewoon bij de jongen en helpt zo te zien met om de rotsformatie te onderhouden. Lees: vrij te houden van slakken en zand.
Hieronder een video van het trio en de jongen;

Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 19 jul 2020, 12:33

Leuke update en mooie filmpjes. Prima dat alles lijkt goed te gaan. De echte test zal uiteraard pas zijn als de vrouwtjes van de Petrochromis aanwezig zijn.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

tretofan

Bericht door tretofan » 19 jul 2020, 16:01

Mooie update Björn :-D
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

MPS

Bericht door MPS » 19 jul 2020, 17:15

Mooi!
Slavi schreef:
18 jul 2020, 20:58
Julidochromis marksmithi "Kipili"
Enige tijd geleden kon ik 4 wildvang marksmithi's overnemen. 2 mannen en 2 vrouwen. Deze soort is, bij mij in ieder geval, ideaal voor bij de sp. Red. Waar hij de Gold Heads af en toe achterna zit heeft hij totaal geen oog voor de marksmithi's. Ook eten de Juli's goed spirulina. Helaas heeft 1 van de marksmithi mannen een flink gezwel waardoor ik niet met hem wil kweken. Hij leeft zo te zien al langere tijd hiermee dus heb ik ze toch alle 4 in de grote bak gezet. In de grote bak hebben ze even gezocht naar de beste plek om zich op te houden. Na enkele verhuizingen zitten ze aan de linker kant waar ook de Gold Heads een nest hebben. Tot mijn verbazing werden er geen 2 koppels gevormd. De man met het gezwel wordt compleet verstoten en de overige 3 vormen nu een harem. De 2 vrouwen hadden eerst een eigen plek maar de Gold Heads hebben 1 van de vrouwen verjaagd omdat ze de schelp waar zij zat in gebruik hebben voor hun nest. Blijkbaar is het een behoorlijk hecht trio want inmiddels heb ik jongen en de andere vrouw mag gewoon bij de jongen en helpt zo te zien met om de rotsformatie te onderhouden. Lees: vrij te houden van slakken en zand.
Hieronder een video van het trio en de jongen;
Leuk om zo'n ervaring te lezen over Julidochromissen. Je leest en hoort overal dat het koppelvormers zijn en dat soortgenoten dan niet meer getolereerd worden. Ik heb een (ongeveer) vergelijkbare ervaring met Julidochromis regani "Cape Kachese" gehad. Die aten overigens ook perfect spirulina, en dan komen zo totaal niets tekort. Daarom is het een ideale bijvis voor bij Tropheus en Petrochromis. Maar ik had dus 5 jonge F1 exemplaren gekocht, en na ongeveer een jaar bleken dat 3 vrouwen en 2 mannen te zijn die elkaar perfect tolereerden. Het werd een soort van kweekgroep, waardoor ik uiteindelijk dik 30 exemplaren in de bak had zwemmen. Maar zeker 4 jaar lang heeft die groep gewoon prima samengeleefd en werd er geen enkele soortgenoot doodgejaagd.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 20 jul 2020, 13:11

Leleupi white schreef:
19 jul 2020, 12:33
Leuke update en mooie filmpjes. Prima dat alles lijkt goed te gaan. De echte test zal uiteraard pas zijn als de vrouwtjes van de Petrochromis aanwezig zijn.
LW
Tnx LW. En klopt, ik ben erg benieuwd hoe dat zal verlopen.
Aan de andere kant is een dergelijke vis als solo ook een aanwinst moet ik zeggen. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die graag een dergelijke vis willen houden maar niet perse hoeven kweken. Dan zou een solo man misschien best een optie kunnen zijn.
Het is eigenlijk vreemd dat het voor bijvoorbeeld Lepidiolamprologus soorten normaal is om een solo exemplaar te houden maar bij Petrochromis niet. Terwijl deze (de sp. Red in ieder geval) ook solitair leven in het meer.
tretofan schreef:
19 jul 2020, 16:01
Mooie update Björn :-D
Tnx!

@ MPS: Mooi verhaal ook. We wachten af hoe het hier verloopt. Zoals je kan zien zwemmen deze 3 vissen gewoon door het "nest" maar tot nu toe heeft enkel de grootste vrouw jongen. Als de andere vrouw vandaag of morgen ook jongen heeft dan is het plaatje compleet en zijn het zeker niet per definitie altijd koppelvormers.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Plaats reactie