gebouwd. Slechts aangevuld met een nieuwe opticwhite voor- en zijruit.
Dit alles doordat we een ander ouder vrijstaand huis gekocht hebben in een dorpje, weg uit de stad.
Het probleem deed zich voor, dat er slechts 1 wand bruikbaar was om een aquarium langs te plaatsen. Bovendien liepen
de vloerbalken in de lengterichting van het aquarium, dus moesten de balken ondersteund worden. Daar hebben we 6
as-dragers voor gebruikt. Het dorp waar we zijn gaan wonen ligt op een zandplaat. Het huis is op een enorme betonplaat
gebouwd. Als je wat puin weg veegt is de bovenzijde daarvan zichtbaar (in de kruipruimte).

De lengtebalken worden door 1 grotere balk ondersteund, ergens in het midden. Onder deze grotere balk staan 2 as-steunen.
De resterende 4 as-steunen staan onder de eerste en de tweede balk (vanuit de achtermuur gezien).

Voor de nieuwe bak gaan we weer gebruik maken van een automatisch ververssysteem. Er is dus een afvoer aangelegd en er is
een mengkraan geplaatst. Voor de verversing maken we gebruik van een besproeiingscomputer. Tevens zijn er 2 geaarde wandcontactdozen bij geplaatst en alle electra van het aquarium is op een aparte groep geplaatst in de meterkast.

Om het geheel nog wat meer te verstevigen heb ik op meerdere plaatsen raveelbalken aangebracht tussen de eerste en de
tweede balk. Dat zijn dus de 2 balken die het geheel straks moeten dragen.

Het onderstel is op multiplex (drukvast) geplaatst, wat direct op de houten vloer ligt. Het onderstel is in de Hammerite gezet
en op het onderstel ligt nog een multiplex plaat, waar weer tempex op verlijmd zit.

In de kruipruimte heb ik met wat stenen een voetstuk gemetseld om de as-dragers op te kunnen
plaatsen. Om de balken heen heb ik U-profielen gebruikt van 30 cm lengte. En aan de bovenzijde
van de as-dragers zijn hardhouten wiggen geslagen om alles goed te ondersteunen.

Vlakbij de zijmuur heb ik ervoor gekozen om 2 staande balken te plaatsen op een gemetseld voetstuk
uiteraard. Deze zijn ook met wiggen vast gezet.
Hopelijk zal dit genoeg zijn om de nieuwe bak van 2.70 x 0.85 x 0.60m te kunnen dragen.
We hebben gekozen om gebruik te maken van een filtersysteem met airlift.
Tot zover zijn de ontwikkelingen hier dus vandaag de dag.