LED verlichting: strips of spots

filtratie, verwarming, verlichting
Plaats reactie
Willy

LED verlichting: strips of spots

Bericht door Willy » 17 nov 2020, 21:25

Goedenavond,

Op dit moment heb ik twee T5 balken boven mijn aquarium hangen, maar ik ben wel geïnteresseerd in LED lampen. Nu heb je die in allerlei soorten en maten. Je ziet balken en strips en die nemen als het ware de plaats in van de TL balken. Je ziet ook - en dan vaak bij zeewateraquaria maar ook bij nano bakjes - van die LED spots, die op het wateroppervlak schijnen. Eerlijk gezegd vind ik dat wel mooi, maar ik kan niet goed overzien wat de voor- en nadelen van beide systemen zijn.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Groet,

Willy

Mooneater
Contacteer:

Re: LED verlichting: strips of spots

Bericht door Mooneater » 18 nov 2020, 08:11

Wil je een bak met een open kap, of met een gesloten kap?

LED lampen moeten over het algemeen hun warmte kwijt kunnen, en in een dichte kap is dat erg lastig. De meeste led spots die je ziet, zul je daarom niet in een gesloten kap kunnen gebruiken. Diverse LED strips vaak wel (bijv de JMB strips, maar er zijn ook andere).
Houd er ook rekening mee dat in een gesloten kap de luchtvochtigheid relatief hoog kan zijn.

Als je van schittering op de bodem houd (zoals je in filmpjes van het meer wel ziet), dan moet je juist kiezen voor puntverlichting, dwz, een LED spot. Een LED strip zorgt voor minimale schittering en heeft niet zo'n sterk effect, juist bij puntverlichting krijg je dit effect wel.

Ik had op mijn brandingszone bak met open kap een paar LED floodlights van 6500K. Dat zijn goedkope lampen, met veel (wit) licht. Prima voor onze doeleinden. De zeewater LED pucks zijn vaak een veelvoud van deze floodlights, en geven daarnaast veel blauw licht, wat we bij Tanganyikanen niet zoveel gebruiken.

Is wel al weer een tijdje geleden dat deze bak stond, dus kan zijn dat mijn info iets verouderd is (ik heb nu zeewater).
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 19 nov 2020, 08:44

Ik heb de African Cichlids ledbalken van JMB met dimmermodule. Ik ben daar zeer tevreden mee.
Het hangt natuurlijk af van de biotoop die je wil inrichten: ondiep, diep, zand, rotsen, algeneters, ...
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 19 nov 2020, 09:26

Ik heb nooit met Ledspots gewerkt dus kan niets toevoegen aan wat Mooneater al schreef.
Van alle verlichting die ik heb gehad zijn de huidige Eheim Powerleds de beste. Dat is dan ook de meest recente en doorontwikkelde techniek.
En het is niet bepaald gratis dus logisch dat het beter is dan de Kitelight LED verlichting die ik had. Maar de Kitelight voldeed uitstekend voor het "diepwater biotoop" dat ik nastreefde.
Dus zoals Leleupi white al zei; wat je wil gaan houden is van belang evenals wat je zelf mooi vindt. En dat kunnen wij niet voor je bepalen :-D
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Jordy

Bericht door Jordy » 20 nov 2020, 10:20

Ik heb toevallig strips, HQI spots en LED spots gehad.
De rimpelingen krijg je inderdaad met de laatste twee opties maar het hangt natuurlijk ook van je oppervlaktebeweging af ;)

De rimpelingen vond ik mooi op de bodem toen destijds maar ik had een bak van 90cm diep dus dan heb je een flink oppervlak, ik zou dat voor mijn nieuwe bak van 40 diep niet willen, dat lijkt mij wat onrustig.

Persoonlijk zou ik gaan voor een balk, ik ben zelf aan het kijken naar het systeem van Juwel dat icm een computer op je telefoon te programmeren is, zowel de tijdsduur als de kleurtemperatuur.

https://www.juwel-aquarium.de/en/Produc ... -Spectrum/

Willy

Bericht door Willy » 20 nov 2020, 16:09

Dank voor alle reacties. Inmiddels zijn de plannen gewijzigd. Bij nader inzien vond de vrouw des huizes de spotjes toch niet zo mooi. Wat ze wel mooi vond, is bijgaande opstelling. Tenminste, tot ze de prijs hoorde. Daarbij is het de bedoeling dat de staander in het aquariummeubel wordt geschroefd. Misschien lukt het ook met een plank die achter het meubel verdekt wordt opgesteld.

ONF Square Stand.jpg
ONF Square Stand.jpg (100.42 KiB) 83 keer bekeken

Ik zit ook te denken aan zoiets: de standaard wordt op de ruit geklemd en dan zou het toch mogelijk moeten zijn om de staaldraden aan de standaard (via een gaatje?) te bevestigen.

Standaard.jpg
Standaard.jpg (43.94 KiB) 83 keer bekeken

Maar jullie snappen de bedoeling. Een balk die opgehangen kan worden, waarbij de kleur die van RVS of aluminium moet zijn.

Ik ben alweer aan het rondkijken geweest, maar dat is me nog niet meegevallen. Heel veel valt er af. De Duitse merken bieden zoiets wel vaak aan, JBL bijvoorbeeld, alleen hebben die een onhandig systeem waarbij je eigenlijk twee balken nodig hebt. Aqua Media zou kunnen, de recensies zijn niet positief. Van Juwel wel en dat is weer zwart. Idem Fluval. JMB zou kunnen misschien, of Eheim daar moet ik nog eens goed naar kijken.

Willy

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 20 nov 2020, 17:49

Eheim heeft in ieder geval ook zo’n ophangsysteem. Geen idee of het wat is.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Plaats reactie