Betaalbare verlichting

filtratie, verwarming, verlichting
stijn12

Betaalbare verlichting

Bericht door stijn12 » 12 jan 2014, 19:13

Heren en dames,

Mijn 160x50x50 bak die lange tijd een diepwater biotoop is geweest wil ik gaan ombouwen tot een ondiepwaterbak.

Op het moment heb ik 2 36 watt 6000 kelvin lamper er boven liggen.

Maar dit is uiteraard niet genoeg, nu wil ik extra licht toevoegen en dan zat ik zelf te denken aan een aantal led balken.

Echter moeten deze wel betaalbaar zijn voor een jongen van 17 jaar oud.

En een goede lichtopbrengst leveren, tips en ideeën zijn welkom.

Ik ben meer thuis in de eigenlijke vissen dan in alle techniek er omheen vandaar mijn vraag!
200x60x60

jeansaris

Re: Betaalbare verlichting

Bericht door jeansaris » 13 jan 2014, 16:32

Kijk maar eens bij voordeel-toko zelf heb ik de leds ook in het aquarium veel licht en betaalbaar.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 13 jan 2014, 16:51

LEDs zijn toch ben ik bang relatief duur in aanschaf, ik denk dat je beter af bent met T8...
(met LEDs ga je makkelijk over de 100 euro heen, zo niet de 200 euro, op den duur verdien je dat wel terug met je electriciteitsrekening uiteraard...)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 13 jan 2014, 18:26

Ik weet het niet Thijs... :?

Ben ook overgegaan op LED, maar waar de TL-buizen een sloot warmte afgaven, doen de LED's dat niet.
Het gevolg is dus dat de verwarming in de bak in de winter nu veel vaker aan staat,
waar dat met TL-buizen veel minder was.

Die verwarmden het water van bovenaf.... :)

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 13 jan 2014, 19:02

Tanganyikart schreef:Ik weet het niet Thijs... :?

Ben ook overgegaan op LED, maar waar de TL-buizen een sloot warmte afgaven, doen de LED's dat niet.
Het gevolg is dus dat de verwarming in de bak in de winter nu veel vaker aan staat,
waar dat met TL-buizen veel minder was.

Die verwarmden het water van bovenaf.... :)
@ Art, Daar heb jij zeker een punt. Ik kan het zien aan mijn digitale thermometer. Ik heb twee T8 en twee T5 buizen boven mijn bak. overdag wanneer de tl branden geeft deze 26 graden aan, s`morgens vroeg als dus de lampen de helenacht uit zijn geweest is het water 25,6 graden.

Naar mijn idee en dat wordt dus nu ook door Art bevestigd scheeld het dus 0,4 graden als de tl branden.

Wat niet wil zeggen dat ik LED afkeur, vindt het qua kijklicht ( mooie rimpeling op de stenen) stukken mooier dan dat koele tl licht.

stijn12

Bericht door stijn12 » 13 jan 2014, 22:27

Led kan ik alleen zo aansluiten met een adapter, en voor de tl's moet ik hele nieuwe armaturen inbouwen.
200x60x60

polleke

Bericht door polleke » 14 jan 2014, 03:10

ik ben zelf een paar dagen geleden overgestapt op leds en ben zeer tevreden :D

als je op mp led aquarium ingeeft zal je al vlug een advertentie tegenkomen van John in Rijen
hij heeft led bars van 50 cm tot 1 meter in helder wit of iets geler naargelang wat je zelf verkiest.

ik heb de heldere dat is de 5630 leds en echt zeer mooi wit licht, ik heb er nu 4 van 1 meter op mijn 250 x 70 x 70 bak liggen en het is enorm mooi (al zeg ik het zelf :lol: ).
daarvoor had ik 4 t5 lampen en nu is het veel helderder wit licht.

ook als je nachtverlichting zou willen kan je hier terecht en de prijs is superlaag :D

1 meter kost 21,50 en een adapter maar 8,50 en op 1 adapter kan je 3 x 1 meter aansluiten :idea:

Dan

Bericht door Dan » 14 jan 2014, 07:33

Ik heb zelf ook Led balkjes boven de bak wat inderdaad mooi licht en rimpeling op het water geeft.
Het is wel raadzaam goed te zoeken en reviews te lezen want er is nogal wat kwaliteits verschil,
een balk kan erg snel in intensiteit dalen totdat het nog maar een schijntje is van de intensiteit bij aankoop.
Bij mij heeft de leverancier 2 keer een nieuwe sets gestuurd omdat ze binnen een maand al begonnen terug te lopen.

gr.
Dan

stijn12

Bericht door stijn12 » 14 jan 2014, 17:33

He bedankt mannen zal eens kijken! :)
200x60x60

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 14 jan 2014, 19:27

Dan schreef:Ik heb zelf ook Led balkjes boven de bak wat inderdaad mooi licht en rimpeling op het water geeft.
Het is wel raadzaam goed te zoeken en reviews te lezen want er is nogal wat kwaliteits verschil,
een balk kan erg snel in intensiteit dalen totdat het nog maar een schijntje is van de intensiteit bij aankoop.
Bij mij heeft de leverancier 2 keer een nieuwe sets gestuurd omdat ze binnen een maand al begonnen terug te lopen.

gr.
Daarom zou ik dus voor CREE Leds gaan, maar deze nemen weer bijna evenveel energie dan een gewone TL en zijn ook een heel stuk duurder. Maar wel de allerbeste, Niet te vergelijken met die meuk die op marktplaats ed wordt aangeboden.

Edin

Bericht door Edin » 14 jan 2014, 19:29

Als je een uitgave budget voor ogen hebt wil ik je beat van advies voorzien.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Dan

Bericht door Dan » 15 jan 2014, 12:18

sieb amoraal schreef:
Dan schreef:Ik heb zelf ook Led balkjes boven de bak wat inderdaad mooi licht en rimpeling op het water geeft.

gr.
Daarom zou ik dus voor CREE Leds gaan, maar deze nemen weer bijna evenveel energie dan een gewone TL en zijn ook een heel stuk duurder. Maar wel de allerbeste, Niet te vergelijken met die meuk die op marktplaats ed wordt aangeboden.
Daar heb je gelijk in, als je het geld te besteden hebt zijn de cree`s de aanraders.
Maar heb je minder te besteden dan zijn er wel alternatieven, belangrijk is dan dat de leverancier niet moeilijk doet als er problemen zijn met de verlichting. Bij mij en anderen was één E-mail voldoende voor deze leverancier om nieuwe sets te sturen, ze hebben wat aanpassingen gemaakt waarna de balkjes wel goed bleven. Ik heb ze nu ongeveer een jaar zonder merkbaar verlies.
Dan

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 15 jan 2014, 19:13

Ik heb ze nu ongeveer een jaar zonder merkbaar verlies
Zonder nu meteen zeikerig over te komen, maar hoe merk je dat dan.
Heb je referentie punten van een gloed nieuwe LED

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 15 jan 2014, 19:28

Als je erin kijkt en je ziet na 5 minuten nog een rij lichtjes in je ogen doen ze het nog prima :)

Zonder gekheid, ik heb dezelfde ervaring als Dan.
Deze generatie Leds, waarbij de lampjes niet van een laagje epoxy zijn voorzien zijn prima.
De vorige generatie kon de warmte door de epoxy over de lampjes niet kwijt,
daarom ging de kwaliteit ervan snel achteruit.

Dat probleem is nu dus, in combinatie met een nieuw type adapter, gelost.

Ik zie ook al een jaar geen kwaliteitsverlies,
met de vorige generatie kon je er na een paar maanden makkelijk inkijken.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 16 jan 2014, 01:08

Wat is betaalbaar ? En wat is een goede led ?

De ledstrips/ledbalken die geleverd worden door bv. Kitelight, Deboled, enz. zijn uiteindelijk van matige kwaliteit en allen geproduceerd met led uit China.
Dit zijn led die hun lichtopbrengst (Lumen) halen uit 100% belasting, de led worden dus constant voor de volle 100% belast, daardoor worden ze ook (te) warm, wat uiteindelijk leid tot een relatief korte levensduur.
Ook hun CRI waarde (kleurechtheid) ligt zeer laag. Er is dus een kleurvervoming.
Je hebt al aardig wat led-strips/led-balkjes nodig om je bak behoorlijk te verlichten.
De totale wattage loopt dan flink op en zijn ze niet zuiniger dan Tl-verlichting.
Zijn deze led dan op termijn een goede aankoop...neen !
Weinig lichtopbrengst, belabberde kleurechtheid en niet zuiniger.

De betere led, een flink stuk duurder, zijn van betere kwaliteit en meestal ook van een heel ander type. De echte Epistar en Cree zijn daar voorbeelden van.
Deze worden niet voor 100% belast waardoor ze minder warm worden en behouden zo hun kleurechtheid. Ook de warmte geleiding (al dan niet actief of passief) is beter verhouden. Koelvinnen werden voorzien of de alu-geleider is in verhouding van de led.
De lichtopbrengst (Lumen) ligt veel hoger omdat er gewerkt word met aangepaste voedingen.
Hun CRI waarde ligt veel hoger (vanaf 80).
De levensduur ligt dan ook vele malen hoger.
Zijn deze led op termijn dan wel een goede investering ...ja ! Ze gaan veel langer mee en het wattage ligt lager.

een kwalitatieve led (mits gebruik van een aangepaste voeding) geeft 85 Lumen (en meer) per Watt.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Plaats reactie