Betaalbare verlichting

filtratie, verwarming, verlichting
svennie

Re: Betaalbare verlichting

Bericht door svennie » 16 jan 2014, 10:39

oostijnoo schreef:De ledstrips/ledbalken die geleverd worden door bv. Kitelight, Deboled, enz. zijn uiteindelijk van matige kwaliteit en allen geproduceerd met led uit China.
Dit zijn led die hun lichtopbrengst (Lumen) halen uit 100% belasting, de led worden dus constant voor de volle 100% belast, daardoor worden ze ook (te) warm, wat uiteindelijk leid tot een relatief korte levensduur.
Dit moet ik uit ervaring helaas beamen.
Na een half jaar is de lichtopbrengst van bovengenoemde leds enorm verminderd. De service die ik kreeg was wel goed. De balken met verminderde opbrengst werden gratis vervangen maar na weer een half jaar hetzelfde verhaal. Ik ben niet echt van plan van elk half jaar terug naar de leverancier te lopen om balken in te wissel maar zoek naar een duurzaam alternatief. Vandaar dat ik reeds contact heb opgenomen met JMB.

Het mag voor mij iets duurder zijn als je er kwaliteit voor in de plaats krijgt.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 16 jan 2014, 10:58

Je kan ook nog overwegen om spaarlampen van 6500K (hornbach, of via internet) erboven te plaatsen, in goedkope ikea houders, oostijnoo heeft dat nog eens gehad meen ik.
Ik heb zelf ook een hele tijd zo'n spotje gehad, en het gaf prima licht, en niet duur in aanschaf!
Wel even opletten dat deze oplossing niet 100% waterdicht is, dus dekglas is aan te raden...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Edin

Bericht door Edin » 16 jan 2014, 14:52

svennie schreef:
oostijnoo schreef:De ledstrips/ledbalken die geleverd worden door bv. Kitelight, Deboled, enz. zijn uiteindelijk van matige kwaliteit en allen geproduceerd met led uit China.
Dit zijn led die hun lichtopbrengst (Lumen) halen uit 100% belasting, de led worden dus constant voor de volle 100% belast, daardoor worden ze ook (te) warm, wat uiteindelijk leid tot een relatief korte levensduur.
Na een half jaar is de lichtopbrengst van bovengenoemde leds enorm verminderd. De service die ik kreeg was wel goed. De balken met verminderde opbrengst werden gratis vervangen maar na weer een half jaar hetzelfde verhaal. Ik ben niet echt van plan van elk half jaar terug naar de leverancier te lopen om balken in te wissel maar zoek naar een duurzaam alternatief. Vandaar dat ik reeds contact heb opgenomen met JMB.

Het mag voor mij iets duurder zijn als je er kwaliteit voor in de plaats krijgt.
Kun je beter zelf je verlichting importeren, stukken goedkoper!
Alibaba staat vol met betaalbare LED verlichting.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 16 jan 2014, 15:50

Edin schreef:
svennie schreef:

Kun je beter zelf je verlichting importeren, stukken goedkoper!
:wink:

andre

Bericht door andre » 17 jan 2014, 20:23

Dag Stijn,

Mijn naam is André De Jonghe en ik woon in Melle België'. Ik heb onlangs een studie gemaakt over ledverlichting; ik wil je mijn artikel wel even doormailen, maar dan heb ik wel je e-mailadres nodig.

Aquaristieke groeten,

André

stijn12

Betaalbare verlichting

Bericht door stijn12 » 18 jan 2014, 10:48

Zo alle reacties te lezen, moet led het dus wel worden.

Een budget voor led, ja 150 euro?

Meer gaat hem niet echt worden denk ik.

Die spotjes zijn ook wel grappig maar een massieve glazen plaat op me bak heb ik slechte ervaringen mee en is onhandig omdat je voor elke handeling die plaat moet optillen.

Andre ik stuur je even een pb!
200x60x60

stijn12

Betaalbare verlichting

Bericht door stijn12 » 18 jan 2014, 13:20

200x60x60

stijn12

Betaalbare verlichting

Bericht door stijn12 » 18 jan 2014, 13:22

Hij heeft alleen de link van de site,

146.6.x12.5x2.3cm, 210LED, 186x10.000k & 24x 20.000k, aquarium 150-160cm, verbruik 43W dat zijn de specificaties

De 20.000 kelvin zijn blauwe leds, ik vraag mij af of ik dan geen blauwlicht heb in de bak, of dat dit gecompenseerd word door het grote aantal witte leds.
En de balk zelf heet als volgt:
Vt Power Led 60 Nieuw 78led, 1450LUMEN
200x60x60

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 18 jan 2014, 13:36

Hangt er van af hoe de verhouding blauwe en witte leds is.
ik heb vt led buizen gehad met om de twee witteleds 1 blauwe.
je kon wel goed zien waar de blauwe zaten in het water.

waren ondingen binnen een jaar gingen er al leds dood.
Zijn niet de zelfde die in jou link staan.

Edin

Bericht door Edin » 18 jan 2014, 13:45

Met jouw budget zou ik vrolijk verder kijken en via MP tweedehands HQI aanschaffen of TL.

Goedkoop is duurkoop, zeker met LED techniek.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

stijn12

Bericht door stijn12 » 18 jan 2014, 15:50

Het liefst heb ik eigenlijk wel een balk, en niet allemaal losse led balkjes. Ik wil ook niet zelf hoeven prutsen gewoon kopen stekker in het stopcontact en mijn vissen kunnen bekijken! :)

Dus volgens jou Edin zou ik dan even op MP moeten kijken, HQI maakten van die balken dacht ik?
200x60x60

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 18 jan 2014, 15:57

Bedenk wel dat HQI meer energie verbruiken dan TL.

Denk dat de voor jou goedkoopste oplossing TL is.
Je kan er nog een extra balk boven hangen en de bestaande TL vervangen door aquastar van Sylvania zijn 10000 kelvin ideaal boven een ondiepwaterbak

stijn12

Bericht door stijn12 » 18 jan 2014, 17:12

ik heb even op mp gekeken naar Tl indd maar heb nog niet echt een idee wat nou geschikt is of niet heeft iemand misschien een voorbeeld?
200x60x60

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 19 jan 2014, 12:49

Het schijnt dat TMC over ca 3-4 weken met een nieuwe soort en stuk betaalbaarder LED op de markt komt voor zee en zoetwater dan de huidige die ze nu aanbieden, misschien nog even afwachten dus

polleke

Bericht door polleke » 19 jan 2014, 18:27

Hoi iedereen,

ik had in het begin al een reactie gegeven om op mp te zoeken achter John uit Rijen (buy at John)

nu heb ik al veel reacties gelezen over het moet dit en het moet zo zijn en van dat merk, maar deze liefhebber zoekt betaalbaar en goed. :shock:

nu is het zo dat deze man ook een aquariaan is net als ons en er niet veel op wilt verdienen enkel de hobby betaalbaar houden, daar is ook niks mee :D

ik heb ondertussen op al mijn aquariums al led van deze man liggen en mocht het binnen 2 of 3 jaar teruglopen dan haal ik er gewoon nieuwe :lol: voor die prijs is dat perfect mogelijk

hij geeft 1 jaar garantie en zal alles vervangen mocht er iets niet in orde zijn.
dit is het verschil (naar mijn mening) met iemand die dit in bijberoep doet. 8-)

sorry als ik voor sommigen van jullie te direct ben, maar niet iedereen heeft een groot budget ter beschikking :oops:

Plaats reactie