mooi weer dus warm water

filtratie, verwarming, verlichting
Plaats reactie
Visbeek

mooi weer dus warm water

Bericht door Visbeek » 16 jul 2014, 18:59

even een vraagje,

nu het mooie weer er weer is (nog komt) loopt de temperatuur van het water weer een beetje op,
hebben jullie wat goede ideeen cq suggesties om te voorkomen dat de temperatuur te warm wordt?
zodat er een zo goed mogelijke en stabiele temperatuur kan blijven.

de thermostaat maakt het water nu ongeveer 27 graden maar als de temperatuur in de kamer stijgt
gaat het water van het aquarium ook omhoog.

oostijnoo

Re: mooi weer dus warm water

Bericht door oostijnoo » 16 jul 2014, 19:06

De bak beluchten...diffusor plaatsen.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Visbeek

Bericht door Visbeek » 16 jul 2014, 21:39

ik snap het nut cq princiepe hier niet echt van. aangezien ik genoeg beweging in het water heb, waarvoor dan beluchten met een diffusor? misschien een domme vraag maar ik begrijp het echt niet. :oops:

Afbeelding

Afbeelding

ik hoop dat het een beetje zichtbaar is

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 16 jul 2014, 21:43

Een diffusor is een uitstroom die extra lucht aan het water toevoegd.
Het grootste probleem is namelijk niet zozeer de hoge temperatuur, als wel dat warm water minder zuurstof bevat (en dat hebben ze nodig)

Het werkt zo:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Visbeek

Bericht door Visbeek » 16 jul 2014, 21:50

ok, begint iets duidelijker te worden.
waar komt die lucht vandaan dan? je ziet alleen dat iets om die buis zit, met daaraan een slangetje. waar gaat deze heen?
ik heb ook een sproeibuis kan die diffusor daar dan gewoon aan het einde?

Visbeek

Bericht door Visbeek » 16 jul 2014, 21:55

bij veel filmpjes zie je de diffusor op de uitlaat zitten, maar geen heeft er een sproeibuis

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 16 jul 2014, 22:16

Je plaatst de diffusor dan in plaats van de sproeibuis - aan het uiteinde werkt niet, daar gaat het water niet hard genoeg.

Het slangetje komt boven het water uit - daar zuigt hij de lucht aan. (dus als je het slangetje onderwater duwt, stopt het effect)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Visbeek

Bericht door Visbeek » 16 jul 2014, 22:22

Ok, helemaal duidelijk. Ik zal mijn beslissing nemen.

Bedankt voor de info

JCB

Bericht door JCB » 16 jul 2014, 23:39

Verder helpt het bij t5 en t8 lampen om je verlichting uit te houden ivm de warme doe ze afgeven.

En 25 graden is genoeg dus je thermostaat lager zetten en met dit soort dagen kan die zelfs helemaal uit.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Arie

Bericht door Arie » 17 jul 2014, 11:07

zorgen dat de lichtkap een stukje open staat zodat de warmte van de lampen weg kan scheelt ook.

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 17 jul 2014, 17:46

De luchtbelletjes van je difuser gaat er niet voor zorgen dat er meer zuurstof wordt opgenomen.
De contact tijd tussen de bellen en het water is te kort om een goede gasuitwisseling te hebben.

Ten tweede ga je met lucht van de kamer wel het water opwarmen. Je kan met warme lucht niet koelen.
Dus als het binnen frisser is dan buiten, zorg dat je de deuren en ramen gesloten houdt anders warm je de kamer op.

Enkel door middel van een koelelement of verdamping kan je het water gaan koelen als het te warm wordt.

Je kan bv de darm van je buitenfilter in een bak met water leggen en hierin ijsblokjes of koelelementen van de frigobox leggen.

Door middel van een ventilator kan je voor extra verdamping zorgen aan het wateroppervlakte. Dus de kap open, dekglazen er af en de lucht van de ventilator over het wateroppervlakte laten stromen, dit zorgt voor verdamping waardoor er extra warmte wordt afgevoerd. Wel telkens het verdampte water terug aanvullen.

Zo kan je proberen om de temperatuur onder controle te houden/krijgen

Vegamobiel

Plaats reactie