Aquarium met ingebouwd driekamerfilter

filtratie, verwarming, verlichting
Plaats reactie
Willy

Aquarium met ingebouwd driekamerfilter

Bericht door Willy » 16 okt 2020, 13:44

Goedemiddag,

Mijn huidige aquarium meet 130 bij 60 bij 65 (L x B x H) en draait op twee Eheim filters die onder het aquarium staan. Het aquarium staat op een stalen onderkast die bekleed is met watervaste elementen. Door fysieke beperkingen valt het verschonen van de filters me steeds zwaarder, wat leidt tot uitstelgedrag. Daarom overweeg ik een andere oplossing.

Ik zou kunnen gaan naar 135 bij 75 bij 55. Zometeen leg ik uit waarom. Het huidige meubel wil ik graag houden. Is dat technisch mogelijk door middel van een houten plaat (met een mat ter bescherming) met afmetingen 135 bij 75. Wat voor hout dan? Of is dit niet verantwoord en kan ik beter ook een nieuw meubel bestellen? Een stalen onderkast bevalt me goed, ik heb het niet zo op houten onderkasten, al heb je ook daar verschillen tussen. Met aluminium heb ik geen ervaring.

Omwille van de eenvoud zou ik dan gaan voor een ingebouwd driekamerfilter. In kamer 1 een doorlaat hoog en een doorlaat laag voor het aquariumwater en een voorfilter. In kamer 2 het hoofdfilter. Ik zou graag een wervelbedfilter uitproberen, anders wordt de tweede kamer gevuld met een of twee blokken filterschuim. In kamer 3 de verwarming, eventueel een beluchter en de terugvoerpomp. Het aquarium zelf heeft op deze manier de afmetingen 120 bij 55 bij 75 en daar kan ik goed mee leven. Elke week kan ik volstaan met ruiten schoonmaken, water verversen en voorfilter uitspoelen. Dat lijkt me een goede oplossing.

Ik heb ook een kant en klaar oplossing gezien op internet en daar open ik een nieuw topic over.

Graag jullie reacties.

Willy

Leleupi white

Re: Aquarium met ingebouwd driekamerfilter

Bericht door Leleupi white » 18 okt 2020, 10:02

Willy
Ik zou voor deze optie gaan.
Met een aquarium van 120 x 75 (0.9 m2) benader je een oppervlakte van een 200x50.
Hiermee is veel meer mogelijk dan met de bak uit je andere topic. Ook de diepte is veel leuker om mee te werken en naar te kijken.
Als je een multiplex van 18mm van 135x75 op je huidige kast legt met daarop piepschuim dan zul je geen problemen hebben.
Je kunt ook je binnenruimte achteraan in een hoek plaatsen. Dan verlies je geen ruimte aan de voorruit.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

svl

Bericht door svl » 18 okt 2020, 11:18

ik zou ook voor deze optie kiezen .
De binnenfilter zou ik ook vanachter in een hoek zetten zodat je de volledige 135 aan de raam blijft behouden .
Je filter kan je dan mooi uit het zicht wegwerken (kijk maar eens in mijn topic) .
Al eens gedacht aan een airlift filter .
Ik ben daar heel content van . Heb hem bijna 2 jaar en nog maar 1 x één spons van moeten uitspoelen en de 2de nog niet .
160x60x60 eretmodus kasanga

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 18 okt 2020, 15:52

Groter is altijd beter :mrgreen: , dus ik zou ook voor deze bak kiezen.
De bak is 135cm lang x 75cm breed x 55cm hoog? Prachtig formaat wanneer het 75cm breed is. 75cm hoog lijkt mij voor iemand met fysieke beperkingen minder geschikt maar dat ligt natuurlijk ook aan de beperkingen. Je kan dat zelf het beste inschatten.
Uitgaande van 75cm breed (ipv hoog): je neemt dan 15cm rechts of links voor het interne filter? Je houdt dan inderdaad 120x75x55cm over. Daar kan je leuke dingen mee. Met pompje of airlift voor waterbeweging zorgen. Lijkt mij een prima en redelijk onderhoudsarm filter.
De optie van svl om 135cm breedte te behouden is misschien nog wel mooier. E.e.a. ook afhankelijk van wat je zelf wil en kan.

Of je je huidige kast kan behouden durf ik niet te zeggen. Zelf zou ik het niet doen en een nieuwe bestellen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Willy

Bericht door Willy » 18 okt 2020, 21:48

Dank voor de reacties. De oplossing met een multiplex plaat lijkt mogelijk, alleen fraai is wat anders. Dat vind ik zelf ook. Toch maar eens nadenken over een andere oplossing.

Ik had inderdaad een aquarium in gedachten van 135 bij 75 bij 55 (L x B x H). Een gedeelte wordt gebruikt voor het filter en dat mag van mij over de hele breedte. Er zijn andere oplossingen mogelijk alleen krijg je dan weer dat je hoeken moet gaan camoufleren met stenen en keien en daar ben ik geen held in. Bij svl is dat zo te zien wel gelukt.

Groet,

Willy

Willy

Bericht door Willy » 29 okt 2020, 10:48

Goedemorgen,

Het is nog lang niet zover. Een van de obstakels is, dat ik nog het oude aquarium moet zien te verkopen. Hoe doe je dat in Coronatijd? Maar ik ben alvast een wensenlijst aan het opstellen. Bij nader inzien denk ik dat een vierkamerfilter handiger is. In telegramstijl (niet onaardig bedoeld).

<<

. Een aquarium van 135 bij 75 bij 55 (LxBxH), indien technisch mogelijk. Anders 130 bij 60 bij 55 (LxBxH). Rimless.

. Een plaat watervast multiplex van voldoende dikte (18 mm?), van voren gezien wit. Voorzien van onderlegmat voor aquarium.

. Voorkant van 12 mm Optiglas, achter- en zijkanten van 12 mm standaardglas. Zwart siliconenrubber

. Achterkant en zijkant rechts aan buitenkant voorzien van zwart folie.

. Ingebouwd vierkamerfilter, rechts, over de volle breedte van het aquarium. Afmetingen 15 bij 75 bij 55 (LxBxH).

Zijwand links van het filter zwart.

Compartiment 1 rechts vooraan: overloop, gevuld met filterschuim (grof);

Compartiment 2: gevuld met filterschuim (middel);

Compartiment 3: gevuld met filterschuim (fijn).

Compartiment 4: opvoerpomp, regelbaar en fluisterstil. Capaciteit 2000 l/u. Verwarmingselement.

Voorkant filter wit afgewerkt. Of zou zwart mooier zijn? Zie voorbeeld.

Aquarium met filter kopie.jpg
Aquarium met filter kopie.jpg (52.91 KiB) 178 keer bekeken
>>

Is een lengte van 15 cm voldoende voor het filter?

Is het aan te raden om in compartiment 1 een tweede wateraanvoer te hebben, dicht bij de bodem?

Is het verstandig om een of meerdere plaatsen in het filter te beluchten?

Ik houd me aanbevolen voor verdere op- en aanmerkingen.

Groet,

Willy

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 29 okt 2020, 13:19

Ziet er een strak plan uit. Rimless is mooi maar ik zou wel een afdekplaat voorzien (verdamping en opspringende vissen).
Ik zou het verpompen met een airlift doen dan heb je direct super beluchting voor je het water weer in het aquarium pompt.
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Plaats reactie