Eheim 2028

filtratie, verwarming, verlichting
Plaats reactie
Joep V.

Eheim 2028

Bericht door Joep V. » 06 mar 2004, 13:23

Hallo,

Ik heb vandaag een Eheim 2028 gekocht. Welk filtermateriaal kan ik daar het beste voor gebruiken? ik heb er 3 bakjes onderelkaar voor..

Paula

Bericht door Paula » 06 mar 2004, 17:26

In de onderste 2 keramische buisjes of lavasplit in ieder geval iets poreus voor de bacteriën met daarboven op filtermatten. In het onderste mandje zou je onderin een blauwe filtermat kunnen doen om het grofvuil af te vangen. In de bovenste kun je als je wilt kool doen of gewone witte watten.
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Kasper

Bericht door Kasper » 06 mar 2004, 17:32

Op de eheim site staat dit plaatje van wat er in zou moeten. Maar het eheim materiaal zoals EHFISUBSTRAT enz. is vrij duur.
Ik heb zelf onderin keramiek buisjes in het midden zeoliet en bovenin filterwatten. En de bakjes zijn gescheiden door de filterpads van eheim.

Afbeelding

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 07 mar 2004, 22:06

Ik zou d filter volstoppen met filterwatten, van grof naar fijn, eventueel nog actieve kool, maar geen biologisch filtermateriaal (pijpjes etc.) een potfilter heeft nagenoeg géén biologische werking, ten eerste omdat het water er te snel doorheen stroomt en ten tweede omdat een goede bacterie-cultuur veel zuurstof nodig heeft, wat in een gesloten circuit nagenoeg niet aanwezig is, mijns inziens heeft dit dus ook geen enkele zin, biologisch filteren over een 'bioloog' potfilter is hoofdzakelijk voor zweefvuil-filtering.

Een heel groot nadeel van 'biologische filtering' over een potfilter is dan ook dat de (geringe) bacterieën doodgaan als de stroom te lang van je filter afgaat, er is dan binnen no-time geen zuurstof meer aanwezig wat leidt tot een vergiftiging van je water!

gr. Corwin

Joland

Bericht door Joland » 08 mar 2004, 09:40

:?
Laatst gewijzigd door Joland op 02 jun 2004, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

pleke007

Bericht door pleke007 » 12 mar 2004, 11:52

Ik maak gebruik van 2 eheim 2028 en filterwatten zijn geen optie.
De drie bakjes moeten nl. goed op elkaar aansluiten.
Beter is het gebruik van blauw filterschuim.
In mijn opzet heb ik in het onderste bakje grof blauw schuim, dan een biologisch substraat van Aqua Vital, in het laatste (bovenste bakje) heb ik blauw fijn filterschuim. Makkelijk om precies op maat te maken voor de bakjes. Werkt perfect

Plaats reactie