Bloat behandelen

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
Br0wne

Bloat behandelen

Bericht door Br0wne » 28 jun 2020, 12:11

Ik zie dat het laatste topic hier ook gaat over dezelfde problemen als ik nu heb, ben al een behandeling gestart alleen met iets afwijkende dagen dan in het andere topic stond, vandaar toch even een aparte post voor advies en om progressie te volgen. Hou het format aan zoals gewenst, heb met name over de behandeling wat vragen:

VIS(SEN)
1. Eén of meerdere dieren met verschijnselen? Welke vis(sen)? Wildvang?
antw.: 4 vissen waarvan1 reeds overleden. 2 a 3 vissen hebben symptomen.

2. Zijn er uiterlijke veranderingen? (kleur, vorm, grootte, plaats, aantal).
antw.: De vissen met problemen lijken wat donkerder.

3. Gedrag: Ademen, vinnen, (on)rust, eten, zwemgedrag en uitwerpselen.
antw.: Vissen ademen wat sneller, en lijken angstig. Verstoppen zich, eten niet en uitwerpselen zijn wit/ doorzichtig

4. Wanneer zag je het voor het eerst?
antw.: 4 dagen terug

5. Hoe is het verloop tot nu toe (erger, mind
er erg, gelijk, wat is veranderd)?

antw.: 1 vis overleden, deze zag ik pas toen hij al een opgeblazen buik had en verkleurd was (ben 1 dag weg geweest). Daarna 2 vissen gespot met witte ontlasting, die zich ook wat afzonderden, die zijn nu, 2 dagen na begin behandeling

ALGEMEEN
1. Behandeling ingesteld/geprobeerd? Waarmee, wanneer en welk resultaat?
antw.: Ja, in eerste instantie toevoegen zeezout en Bitterzout, totaal 1 gram per liter. Nadien Flagallex en Baktopur Direct. Volgens handleiding na 48u 25% water ververst en bi gedoseerd.
2. Afgelopen maanden eerder ziekte in de bak gehad?
antw.: nee
3. Onlangs vissen aangekocht? Zo ja, hoeveel en welke?
antw.: nee
4. Iets in de bak gebeurd (inrichting, planten, filtratie, verwarming, voer)?
antw.: Inrichting aangepast, inclusief iets minder fijne bodem. Daarnaast nieuwe plantenvoeding toegevoegd, waar ik een probleem zie, hierin zaten meer witte stukjes dan bij de plantenvoeding die ik voordien toevoegde, deze leken de vissen ook proberen te eten, en veelal weer uit te spugen.
5. Voer: Hoe vaak, hoeveel, droog, vers, diepvries, pellets, vlokken etc.
antw.: 2x per dag, Spirulina flakes, soms een Spirulina Tab op het raam of Spirulina sticks, echter laat ik deze een uur inweken voordien.

AQUARIUM
1. Hoe groot is het aquarium?
antw.: 300*60*60
2. Sinds wanneer staat de bak al?
antw.: met deze inhoud sinds 15 mei, vissen sinds31 Mei
3. Welke en hoeveel vissen zijn er?
antw.: 33 Ikola's en 13 Chimpi Albino. Alle vissen zijn nu tussen de 3 en 7 CM, met het idee om uit te kunnen dunnen. Als bij-vissen zwemmen er ook nog 4 Callochromis Macrops (wil naar 8), 3 Leleupi, 3 Ocellatus gold (graag nog 1 bij), en 1 Tretocephalus.
4. Waterwaarden en temperatuur? M.n. pH en nitriet zijn belangrijk.
antw.:
Temperatuur, 28 Graden
PH: 8,2
KH, Was 19, na toevoeging zout 30.
NO3; 10
5. Hoe en hoe vaak wordt er gefilterd en water ververst? Wanneer het laatst?
antw.: Filter: Watten en Zeoliet. Opvoerpomp op een 8000 L?H. Momenteel zeoliet uit de bak gehaald en in een aparte bak met beluchting en stroming gelegd. Verversen wekelijks, +/- 20% Kraanwater.

Hieronder zijn foto’s van de bak en vissen (met witte ontlasting) te zien. Helaas was de link naar hoe foto’s kunnen worden geüpload niet werkzaam dus deel ik ze via een google drive.

https://photos.app.goo.gl/kUdW8zhB78HXboWy6

Mijn belangrijkste vragen:
- Ik heb de tabletten Baktopur gewoon in het aquarium gegooid, kan ik deze beter oplossen voortaan?
- Zout toevoegen zou weerstand van de vissen verhogen, echter kan het ook de zeoliet “resetten”, zijn er mensen die zout toevoegen en op zeoliet filteren en zo ja, met welke hoeveelheid zout per liter?
- De kuur zegt dat je na de eerste toevoeging, nog 2x 25% water vervangt na 48 en, en dan telkens de medicijnen opnieuw toevoegt. Nadien vervang je 50% en ga je over actieve kool filteren. Ik lees echter ook dat een kuur tegen bloat opnieuw gedaan moet worden na een week. Ik dat voor of nadat over actieve kool is gefilterd?
- Kan ik 2 extra filters in de bak plaatsen om dmw actieve kool de medicatie uit te filteren? (lees dat je dit beste doet voor de uitloop van je filter, die is bij mij echter een halve meter lang dus wat lastig. Dacht 2 interne filters te plaatsen aan 1000l/h met actieve kool, kan dat?
- Er is vrij veel agressie in de bak, normaal voor Tropheus heb ik begrepen echter heb ik ook gelezen dat men de groep soms uitdunt, hoe ga je tewerk en kan de agressie de ziekte aanwakkeren?
- Alle andere tips zijn welkom! 😊

Jef

Re: Bloat behandelen

Bericht door Jef » 28 jun 2020, 18:25

Zal ik dan een eerste voorzet geven mbt bloat 8-)

Altijd een lekkere binnenkomer voor een 1e bericht hier :wink:

Bloat is heel vervelend als het je treft, maar je moet ook kijken wat de oorzaak(zaken) kan zijn.

Je gaf al aan dat je iets aan de inrichting het gedaan en plantenvoeding had toegevoegd en dat terwijl je de vissen er nog maar zo kort in hebt zitten. Tevens lijken mij de medebewoners ook niet echt een goede combinatie al is het alleen maar hun voedselbehoeften.
De planten die je het behoeven geen voeding. En bij Tropheussen is het sowieso een lekker maaltje voor ze.

Nu je vragen:

- Ik heb de tabletten Baktopur gewoon in het aquarium gegooid, kan ik deze beter oplossen voortaan?
Ik zou een volgende keer de juiste dosering oplossen in een flesje oid met aquariumwater en die oplossing verspreiden over de bak. Zo heb je sneller je medicatie in je bak gemengd

- Zout toevoegen zou weerstand van de vissen verhogen, echter kan het ook de zeoliet “resetten”, zijn er mensen die zout toevoegen en op zeoliet filteren en zo ja, met welke hoeveelheid zout per liter?
Hier kan ik je niks over vertellen, heb het nooit gehad.

- De kuur zegt dat je na de eerste toevoeging, nog 2x 25% water vervangt na 48 en, en dan telkens de medicijnen opnieuw toevoegt. Nadien vervang je 50% en ga je over actieve kool filteren. Ik lees echter ook dat een kuur tegen bloat opnieuw gedaan moet worden na een week. Ik dat voor of nadat over actieve kool is gefilterd?
Je moet idd de kuur herhalen, omdat je met de 1e kuur de al uitgekomen flagellaten dood en met de 2e kuur pak je de flaggellaten die als oöcysten(soort eitjes) in de darmen van de vissen hebben gezeten en zijn uitgekomen. Je dood ze met de 2e kuur voordat ze weer oöcysten kunnen maken.
De herhalingskuur zet je in, nadat je met actieve kool de eerste kuur uit het water hebt gehaald.
Een kuur altijd inzetten zonder actieve kool in het filter. Actieve kool bindt nl. antibiotica.

- Kan ik 2 extra filters in de bak plaatsen om dmw actieve kool de medicatie uit te filteren? (lees dat je dit beste doet voor de uitloop van je filter, die is bij mij echter een halve meter lang dus wat lastig. Dacht 2 interne filters te plaatsen aan 1000l/h met actieve kool, kan dat?
Als je 2 extra filter met actieve kool kunt plaatsen kan dat prima. Het gaat erom dat de medicatie uit het water wordt gehaald. Maakt niet uit hoe.

- Er is vrij veel agressie in de bak, normaal voor Tropheus heb ik begrepen echter heb ik ook gelezen dat men de groep soms uitdunt, hoe ga je tewerk en kan de agressie de ziekte aanwakkeren?
Er is enige agressie idd bij Tropheussen. Een groep uitdunnen wil niet zeggen dat de agressie verminderd.
Er is een rangorde bij deze vissen, dus haal je er een aantal uit, dan zal de rangorde weer opnieuw bepaald worden. Er zullen er altijd een aantal het zogenoemde pispaaltje blijven.
Een ruime bak met voldoende schuilplaatsen en barriere's moet enigszins helpen.
Agressie kan idd bloat veroorzaken.

Ik krijg het idee dat je je mss niet heel goed hebt laten informeren over het houden van deze prachtige vissen. Iig niet hier op deze site.
Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6)
Petrochromis trewavasae PB (1:2)

Br0wne

Bericht door Br0wne » 28 jun 2020, 19:07

Hoi Jef,

Inderdaad niet de beste binnenkomer, al zie ik dat mijn introductie er nog niet op staat geloof ik, is al wel ingestuurd.
Dank voor je snelle reactie, zeer gewaardeerd en jammer dat ik de indruk heb gewekt me niet te hebben ingelezen, absuluut niet het geval, ook zeker het aparte deel over Tropheus hier heeft veel geholpen. Zijn natuurlijk dan ook veel bronnen met toch wel wisselende info er op, al zijn de hoofdlijnen wel gelijk maar vraag ik me af waar ik hiervan afwijk. Als je iets concreets hebt dat ik kan aanpassen hoor ik het graag.

Welke van de bijvissen zou niet passen? Ik heb alleen twijffels over de Macrops op basis van wat ik heb gezien, echter in verschillende bronnen wel gevonden en ook volgens de winkel geen probleem. Hoop niet helemaal fout te zijn.

Ik moet over 48u nogmaals 25% verversen en medicatie toevoegen, daarna 50% wissel en filteren over Actieve kool, hoe lat daarna de 2e kuur starten?

Plantenvoeding stop ik mee.

Groetjes,

Tim

Jef

Bericht door Jef » 29 jun 2020, 09:31

Nadat je met actieve kool de 1e medicatie eruit hebt gehaald, start je de 2e kuur 4-5dgn daarna.
Hoop dat de eesrte kuur goed aanslaat en dat je er snel vanaf bent.

Goed om te horen dat je toch info hebt ingewonnen over Tropheussen.

Waar ik mee zit in je bestand is dat je 2 verschillende groepen Tropheussen hebt, deze kunnen kruizen en dat is toch zonde van deze soorten.

Wat is je verhouding Man:vouw van de Tropheussen?
Agressie hangt ook samen met de hoeveelheid mannen die je in de groep hebt zitten. Hoe meer mannen in de groep, des te meer agressie.
Bak 150*50*60:

Br0wne

Bericht door Br0wne » 29 jun 2020, 19:41

Hmm, dan heb ik iets verkeerd begrepen of me verkeerd voorgelicht. Ik was onder de indruk dat omdat de een "moorii" en "Sp" soort betref kruisingen niet zouden voorkomen.... Maar dat is dus niet zo?
Kweken is niet mijn wens, echter wil ik ook geen vissen krijgen die niet goed zijn en dus nergens heen kunnen.

Deel Man en vrouw is helaas niet gekend, zijn ze nog te klein voor momenteel. Zou graag sexen wanneer mogelijk.

Eerste kuur lijkt aan te slaan, alle vissen doen goed mee en eten normaal. Niemand hangt apart of gedraagt zich vreemd. Nog geen witte ontlasting kunnen ontdekken. Morgen waterwissel 2.

Zijn er andere medicatie bekend voor Bloat behandeling? moet zeggen dat ik best geschrokken ben wat dit nu kost, en Flaggelex was moeilijk te krijgen (voor vervolgkuur) en sommige aquarium winkels zeiden andere medicatie te gebruiken, zijn hier ervaringen mee?

Jef

Bericht door Jef » 29 jun 2020, 22:37

Ik moest even diep graven in mijn geheugen, maar de T. "moorii" en de T. "sp" zullen theoretisch niet met elkaar kruizen.
Met dien verstande dat de onderlinge kleur van beide groepen totaal verschillend moet zijn. Zo gaat bv. de T. duboisi prima samen met een groep uit de T. moorii variant.

Nu vind ik persoonlijk de kleur van jou beide groepen niet heel erg verschillend tov van elkaar, maar de tijd zal het uit moeten wijzen.
Dus dat kruisingen niet zou voorkomen wil niet zeggen dat het toch kan gebeuren.
Mss dat iemand anders hierover ook nog iets wil roepen :wink:

Het sexen kan altijd nog wel, nu eerst zorgen dat de ziekte uit de bak is en dan rust met de bak.

Mooi om te horen dat er al zichtbare verbetering is.

Ja, antibiotica kost wat, maar het weegt op tegen de kosten van wat je vissen hebben gekost.

Ik ken zo geen ander middel tegen bloat. Ik weet niet wat andere AQ-winkels gebruiken tegen Bloat, maar de antibiotica die in Flaggelex zit(Metronidazole) werkt specifiek tegen flagellaten. (ps: zelfs bij mensen kan Metronidazol worden voorgeschreven bij Darmparasiten :wink: ).
Ik ken zo geen ander antibioticum wat werkt tegen flagellaten.

Het feit dat ook Bactopur toegedient wordt is tegen secundaire infecties.

Verstandig is om de kuur incl herhaling af te maken met dezelfde antibiotica.
Bak 150*50*60:

Br0wne

Bericht door Br0wne » 30 jun 2020, 09:42

Euhm, denk dat ik dan of de namen verkeerd heb vermeld, of je ze door elkaar hebt gehaald, maar de ene groep is Zwart met een gele band en de andere is Albino; Wit met een rode gloed... :) Maar hoor zeker graag als dat toch niet een goede combo is, dan moet ik gaan selecteren.

Ik maak de kuur zeker af met wat ik nu heb gedaan, als ook de vervolgkuur. Schrok met name omdat er op de flesjes stond; goed voor behandeling van X liter, echter is dat niet meegenomen dat je na moet behandelen bij verversen als ook de 2e kuur. Bon, liever daaraan wat uitgeven dan het kopen van nieuwe vissen natuurlijk :)

Nog een vraagje, hoor over veel goede ervaringen over Voer van OSI, enig idee waar ik dat kan halen/ bestellen (neem aan dat dit ocean star international is, en kom dan alleen op sites in de VS)...

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 30 jun 2020, 10:54

Br0wne schreef:
30 jun 2020, 09:42
Nog een vraagje, hoor over veel goede ervaringen over Voer van OSI, enig idee waar ik dat kan halen/ bestellen (neem aan dat dit ocean star international is, en kom dan alleen op sites in de VS)...
OSI is dacht ik overgenomen door een ander bedrijf, de "klassieke" OSI spirulina vlokken die veel worden aangeraden hier in oudere posts zijn niet meer zo eenvoudig verkrijgbaar in Nederland.

Zorg dat je vlokken hebt met een hoog vezel gehalte (veel vezels zorgt voor goede darmperistaltiek, waar het hem om te doen is), en dan zit je goed. OSI spirulina vlokken zitten op zo'n 6% vezels (vind ik zo online). Veel spirulina vlokken die je aangeboden ziet, hebben maar 3% vezels, dus even zoeken :)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Br0wne

Bericht door Br0wne » 30 jun 2020, 11:16

Inderdaad overgenomen door HS Aqua, dank voro de tip! NUu begrijp ik waarom als ik zocht op google die eerst naar boven kwamen, dacht dat het gewoon slimme marketing was... :lol: Vezelgehalte echter wordt nog altijd goed verstopt, niet kunnen vinden...

Jef

Bericht door Jef » 02 jul 2020, 10:40

OSI spirulina is idd echt topvoer. Heb ik ook destijds emmers van besteld.

Hoe gaat het met de behandeling en de vissen?
Bak 150*50*60:

Br0wne

Bericht door Br0wne » 05 jul 2020, 18:05

Start vandaag de 2e kuur, heb 2 vissen verloren totaal helaas, rest lijkt goed te gaan vooralsnog.
Meteen maar een litertje van besteld nu ik weet welke ik moet hebben (trouwens ook van de flagellex)...
Merci voor de hulp!
Is dit forum nog erg actief eigenlijk?

Plaats reactie