Afsterving multifasciatus

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
devisman

Afsterving multifasciatus

Bericht door devisman » 02 nov 2021, 18:36

Hallo allen

Sinds en halfjaar heb ik weer een aantal multi's aangeschaft. Deze hebben het maanden geweldig gedaan en waren flink begonnen met het maken met een kolonie. Door deze explosie van extra vissen heb ik deze allemaal naar een grotere bak verplaatst. c.a. 120 L. Nu zijn in de laatste aantal weken de meeste vissen afgestorven, ik vermoed een piek nitriet die aan mij voorbij is gegaan (alhoewel ik wel gewisseld heb met gebruikt substraat + filter). Na nu al een week of 2 bezig te zijn met dagelijks testen en doseren van bacterien + groter filter lijkt er toch al een tijdje dat de waterwaarden stabiel te zijn.

Nu zijn er nog een aantal muti's over waar ik vandaag 1 wat beter heb kunnen bekijken. Deze had wit slijm extra/beschadigd? om het lichaam. Zou dit veroorzaakt kunnen zijn door een nitrietpiek? Of is er toch 1 of andere ziekte het aquarium ingekomen? Graag hoor ik wat advies tegemoet, ik zou graag de laatste vissen nog willen redden als dit mogelijk is.

Groet,
Mats

oostijnoo

Re: Afsterving multifasciatus

Bericht door oostijnoo » 03 nov 2021, 03:33

Nitrietpiek in de nieuwe bak...lijkt mij aanneembaar.
Stabiele waterwaarden kan je nauwelijks over spreken bij een bak welke enkele weken draait...en al vis bevat.
Aantasting van de slijmhuid zijn vaak bacteriële infecties.
Ik zou zeggen: doe wat duidelijke foto’s van de bak en wat meer info.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 03 nov 2021, 08:48

Stijn heeft gelijk.
Medicijnen zou ik niet gebruiken, lijken me te duur.
Multikolonie zal zich wel herstellen.
Ik zou zeker al starten met bacteriën toevoegen en niet te zuinig zijn.
Je kunt dit niet overdoseren.
Dit geeft je filter een boost.
Maar zoals Stijn al zei moet je eens een paar foto's posten van je vissen en je bak.
Misschien is er nog een onderliggende reden die we nu niet kunnen duiden.
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (323.11 KiB) 998 keer bekeken
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Jordy

Bericht door Jordy » 03 nov 2021, 08:56

Dan rijst bij mij ook de vraag; heb je de oude filtermedia overgedragen naar je nieuwe filter EN heb je ook water vanuit je oude bak overgeheveld naar je nieuwe bak?

Voorbeeld:
Ik ben nu bijna een week de filter aan het indraaien op de nieuwe bak om een stabiele bacteriecultuur en waterwaarden te krijgen.
Als ik de filter nu vervang zonder de bestaande media erin te stoppen en alles overzet in een nieuwe bak is de hele bacteriecultuur weg en begin je dus feitelijk opnieuw met je bak indraaien.

devisman

Bericht door devisman » 03 nov 2021, 09:54

Stabiele waterwaarden kan je nauwelijks over spreken bij een bak welke enkele weken draait...en al vis bevat.
Klopt, in dit geval is natuurlijk eigenlijk bijna alles al heel wat ouder. Ging er eigenlijk vanuit dat het overgaan naar het grotere aquarium meer een grote waterwissel zou zijn. Ik heb ook eigenlijk niet een enorme nitriekpiek gezien, heb zelf niet boven de 50 mg/l gezien. Alleen had ik gelezen dat de multi's redelijk gevoelig waren. Het is dus vooral een aanname.
Dan rijst bij mij ook de vraag; heb je de oude filtermedia overgedragen naar je nieuwe filter EN heb je ook water vanuit je oude bak overgeheveld naar je nieuwe bak?
Ja, substraat + water + filtermedia allemaal overgezet. Dit was een 70 liter aquarium waar ik de 5 multi's die ik vrij jong kreeg had uitgegroeid en de kolonie liet opstarten.
Ik zou zeker al starten met bacteriën toevoegen en niet te zuinig zijn.
Dit inderdaad dagelijks gedaan zodra ik doorhad wat er aan de hand was.

Multi's zijn er helaas niet veel meer van over. Nu wil ik ze wel het liefst weer aanvullen, maar niet voordat ik weet of er geen ziekten aanwezig zijn. Heb wat foto's erbij gezet, niet de beste camera kwaliteit hoop dat het duidelijk is (80x40x40).
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-11-03 at 09.46.22 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-11-03 at 09.46.22 (1).jpeg (122.78 KiB) 994 keer bekeken
WhatsApp Image 2021-11-03 at 09.46.22.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-03 at 09.46.22.jpeg (112.85 KiB) 994 keer bekeken

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 03 nov 2021, 11:24

Ik zou ze meer schelpen geven, maar dat zal de oorzaak niet zijn.
Ze zullen zich wel beter voelen met een berg schelpen.
Voor de rest niet te veel morrelen in je bak.

Kun je een paar close ups maken van de vissen?

Kun je de waterwaarden (KH, GH, nitraat, nitriet, ... ) doorgeven?

Wat is de temperatuur van je water?

Zitten er enkel multis in en hoeveel nog?

Inderdaad geen vis bijvoegen zo lang je geen zekerheid hebt over de oorzaak of tot je een periode van stabiliteit hebt gehad.
Als je wil kan ik er wel een paar missen, maar ik weet niet waar je woont.
Vul dat eens aan in je beschrijving, dat is handiger.

devisman

Bericht door devisman » 03 nov 2021, 15:47

Ik zou ze meer schelpen geven, maar dat zal de oorzaak niet zijn.
Heb er een boel uitgehaald, er hoopte zich alleen maar vuil op, vandaar.

Closeups van de vissen wordt erg lastig. Zijn extreem schichtig geworden. Afgelopen 2 dagen lijken ze zich iets beter te voelen. Maar zijn er max 3-4 volwassen vissen + 1 jong over van de 5 volwassen en +- 15 tot 40 jongen die er in totaal in zaten. Erg veel verlies dus.

Er zitten 2 jonge Juli Ornatus in. Deze zijn nakweek van een lang draaiend aquarium waar zich nooit ziekten in hebben voorgedaan. Deze eten prima, enige gedrag wat ik nog wel heb gezien is het schuurgedrag/flitsgedrag dat deze soms doen. Houden zich netjes op in en rond het rotsstapeltje.

Waterwaarden:
NO3 <25 mg/l
NO2 0
GH >7 d
KH tussen 6 en 10
PH 7,6
Cl 0
NH3 0
25 graden

Ik woon in het mooie Enschede, heb voor deze vraag hier een account aangemaakt :) Zal eens aanvullen

devisman

Bericht door devisman » 03 nov 2021, 16:41

Vervelende update: ook mijn dominante mannetje zit in de laatste minuten, rollend het aquarium door :(
Even eruit genomen om van dichtbij te kunnen bekijken, behalve ingevallen buikje 0 beschadigingen of zichtbare irritaties.
En zie ik het goed of is het oog wat vlekkerig?
Heb zelf erg weinig ervaring met diagnosticeren van ziektes.
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-11-03 at 16.38.18.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-03 at 16.38.18.jpeg (94.15 KiB) 975 keer bekeken

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 03 nov 2021, 16:49

Ik vrees dat ik het ook niet beter weet.
Ik heb geen ervaring met nitrietpieken dus geen idee hoe lang nadien de vissen daar nog van sterven.
Helaas ...

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 04 nov 2021, 09:03

Op onze website https://www.tanganyika.nl/water.php lees je het volgende :
De waterwaarden zijn niet overal in het meer hetzelfde: in de brandingszone is de pH hoger (tot 9) omdat daar door de golfslag meer CO2 (kooldioxide, koolzuurgas, koolstofdioxide) het water verlaat. Kooldioxide reageert zuur, en minder kooldioxide betekent derhalve een hogere pH. In de buurt van riviermondingen kan de pH en de hardheid weer wat lager liggen. Op grotere diepte is het water ook iets kouder. Vrijwel alle Tanganyika-cichliden voelen zich prima bij:
pH van 8,5 - 9,0
GH van 7 - 11
KH van 16 - 18
temperatuur van 24 - 26 graden
nitriet: minder dan 0,1 mg per liter
nitraat: minder dan 25 mg per liter
Te lage pH - GH bij u ,maar vooral de hoge nitriet is volgens mij de oorzaak. Bij een nitrietvergiftiging gaat de vis op de bodem hangen of gaat schuren tegen het zand -stenen. Hij wordt grauw omdat de nitriet de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderd. De vis stikt omdat de zuurstof loop in het bloed wordt tegengehouden. Ik vrees het ergste voor al uw visjes.
Ik denk dat er ergens iets fout gegaan is bij het overbrengen van het filtermedium naar de nieuwe bak. Is het gespoeld? In welk water? Je mag spoelen zoveel je wil in het "oude aquarium water" anders ben je al je bacteriën kwijt. De temperatuur van het oude en nieuwe aquarium moeten bijna dezelfde zijn
Ik zelf heb al meerdere keren van een kleine bak vissen over gebracht naar een grote (volume x 10) met het meenemen van het filtermateriaal. Als je de eerste weken geen nieuwe vissen er bij doet heb ik nog nooit een grote verhoging van nitriet gezien.

devisman

Bericht door devisman » 05 nov 2021, 10:21

Lage Ph is inderdaad niet hetzelfde als het meer, maarja daar komen deze visjes specifiek ook niet vandaan. Had gehoord dat het over het algemeen met de multi's prima was als je tapwater iets onder de 8 zat, zolang deze dan ook bij waterwissels steeds hetzelfde is. Ze hebben het ook super gedaan met deze waterwaarden. Als ik dit fout heb hoor ik het graag.

Ik denk inderdaad dat het een nitrietpiek is geweest die ik niet heb op kunnen vangen, helaas. Een beetje goed nieuws, de overlevende visjes vertonen weer normaal gedrag en het lijkt weer goed te gaan.

Bedankt voor de hulp en het meedenken in ieder geval!

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 05 nov 2021, 13:29

Blij te horen dat er een positieve evolutie is.
Maak eens een item aan over je bak zodat we de evolutie verder kunnen volgen.
LW

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 05 nov 2021, 18:46

devisman schreef:
05 nov 2021, 10:21
Lage Ph is inderdaad niet hetzelfde als het meer, maarja daar komen deze visjes specifiek ook niet vandaan. Had gehoord dat het over het algemeen met de multi's prima was als je tapwater iets onder de 8 zat, zolang deze dan ook bij waterwissels steeds hetzelfde is. Ze hebben het ook super gedaan met deze waterwaarden. Als ik dit fout heb hoor ik het graag.
vanwaar de visjes komen... eigenlijk speelt het geen rol, ze hebben die waterwaarden nodig om zich 100% te voelen. een iets lagere hardheid, een iets lagere pH, enz, enz, zijn allemaal dingen die bij een hogere nitriet waarde toch ook mee spelen. Lees dit eens : http://www.tanganyika.si/slides/ParametriVode.html is in het Sloveens, dus zet je vertaler maar even op, het zal je veel wijzer maken over de waterwaarden ( zowel in het meer als het aquarium)
veel plezier bij het lezen.

devisman

Bericht door devisman » 08 nov 2021, 16:58

Maak eens een item aan over je bak zodat we de evolutie verder kunnen volgen.
Wie weet... Nooit zo consequent mee, maar kan leuk zijn.

En bedankt voor de verdere info Erwin

Plaats reactie