Waterkwaliteit

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
e39ronnie

Waterkwaliteit

Bericht door e39ronnie » 02 jul 2011, 00:05

Hallo allemaal,

Het aquarium draaid nu 2 weken, de vallisneria begint overal uit te lopen en het water is goed helder. Een aantal guppen en black molly's zwemmen in het aquarium en zien er goed gezond uit. Gisteravond voor het eerst met een teststrip het water getest. Dit zijn de volgende waarden:

PH is 8
KH is 12
GH is >14
Nitriet NO2 is 2
Nitraat NO3 is 25

Dit alles bij een temperatuur van 26.6 graden en de lampen branden 12 uur per dag. Doordat mij al was verteld dat de waarden van een teststrip behoorlijk kunnen afwijken van de druppeltesten vandaag besloten om een testkoffer van sera aan te schaffen. In het begin van de avond het water opnieuw getest en nu zijn dit de volgende waarden:

PH is 8, gelijk aan de teststrip.
KH is 10, lager als de teststrip.
GH is 12. lager als de teststrip.
Nitriet NO2 is 2, gelijk aan de teststrip.
Nitraat NO3 is 50, een stuk hoger als de teststrip.
Ammonium/Ammoniak is 0
Fosfaat is 3

Omdat het nitriet, nitraat en fosfaat te hoge waarden aangeven vanavond een waterverversing uitgevoerd. Iets meer dan een derde van de bak laten leeglopen. Dan nog even een vraag over de hoogte van de KH en GH, moeten deze waarden nog veel hoger of zijn deze waarden al redelijk goed. :oops:

Zal nog wel even geduld moeten hebben voordat ik mijn tangs in de bak kan doen. Is het verstandig om morgen nog een waterwissel door te voeren of moet ik eerst weer een paar dagen wachten. Alle tips en informatie hieromtrent zijn natuurlijk erg welkom. Zeker in deze opstarttijd.

Groetjes Ronnie.

Willy

Re: Waterkwaliteit

Bericht door Willy » 02 jul 2011, 00:29

Met de waardes voor de pH, KH en GH zou ik tevreden zijn. Ik neem aan dat de cichliden die je aanschaft ook gewoon op leidingwater zitten.

Zo te zien heb je een flinke nitrietpiek. Heel gewoon in de opstartfase maar ik zou nog even wachten met bevolken met cichliden. Dat het water helder is, zegt niet alles.

Je nitraat is ook aan de hoge kant. Dat kan aan het leidingwater zelf liggen, dus is het interessant om de waterwaardes op te zoeken.

Als de vallisneria begint te groeien en de vissen er gezond uit zien, zou ik nog even wachten met verversen. Wel blijven meten.

Blijkbaar hebben de vissen er geen hinder van, maar mijn cichliden zou ik er niet aan wagen.

HTH,

Willy

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 02 jul 2011, 16:46

je planten doen het goed...nitraat is voeding voor je planten. :wink:
300x220x95
No lift...like an airlift.

e39ronnie

Bericht door e39ronnie » 03 jul 2011, 16:57

Willy en Oostijnoo bedankt voor jullie reactie's. Vandaag het water nog maar eens getest om te kijken wat de waterwissel van afgelopen vrijdag heeft opgeleverd. De waarden van het nitriet en nitraat zijn al behoorlijk gezakt.

PH is 8 gebleven.
KH is van 10 naar 12 gegaan. Na waterwissel iets KH + toegevoegd.
GH is van 12 naar 13 gegaan. Zonder toevoegingen na waterwissel.
Ammonium/Ammoniak. NH4/NH3 blijft 0.
Nitriet NO2 is van 2 gezakt naar 1.
Nitraat NO3 is van 50 gezakt naar een waarde tussen 10 en 25.
Fosfaat PO4 is van 3 gezakt naar 1.

De komende dagen/week het aquarium met rust laten en zaterdag opnieuw de waardes van het water testen. Dan draaid het aquarium precies 3 weken en hoop ik dat de bacteriencultuur behoorlijk is uitgebreid zodat de waardes van het nitriet is gedaald naar 0. Dan zouden de tangs eind deze maand mijn aquarium kunnen bevolken. Mijn geduld dus nog maar even op de proef stellen.

Groetjes Ronnie.

JCB

Bericht door JCB » 04 jul 2011, 08:28

Als er vissen inzitten kan je de bak niet mer rust laten want je nitriet is nog steeds veel te hoog. Deze moet onmeetbaar zijn ;)
Tanganyika, it's a kind of magic.

Paula

Bericht door Paula » 04 jul 2011, 09:44

Zoals Willy zegt, zou ik toch even kijken welke water waarden er uit de kraan komen, dit kun je vaak zien op de site van de waterleiding maatschappij waar het drinkwater vandaan komt. Er zijn nl maatschappijen die het accepteren als er nitriet in het kraanwater zit. Dan wordt het dus nooit 0.

Mvg Gijs
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 04 jul 2011, 10:16

Gijs en Paula schreef:Zoals Willy zegt, zou ik toch even kijken welke water waarden er uit de kraan komen, dit kun je vaak zien op de site van de waterleiding maatschappij waar het drinkwater vandaan komt. Er zijn nl maatschappijen die het accepteren als er nitriet in het kraanwater zit. Dan wordt het dus nooit 0.

Mvg Gijs
Of gewoon even een glaasje water uit de kraan testen - weet meteen wat er precies uit de kraan komt (ipv wat er uit de kraan zou moeten komen)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

e39ronnie

Bericht door e39ronnie » 04 jul 2011, 18:13

Heb vrijdagavond het kraanwater getest op nitriet, nitraat en fosfaat. Hieronder de waarden van het leidingwater:

Bij het nitriet was er geen verkleuring zichtbaar, voor mijn gevoel dus gewoon 0.
Bij het nitraat was er wel een verkleuring te constateren, hier was de waarde 0.25 .
Bij het fosfaat was er een lichte verkleuring te constateren, alleen was de verkleuring lang niet zo erg als bij de meting van het water uit het aquarium.

De hoge fosfaat waarde wijt ik aan het feit dat er misschien nog wat afvalstoffen van mijn achterwand in het water terecht zijn gekomen, ondanks dat deze wand 3 weken lang heeft kunnen uitwasemen, maar ook afvalstoffen van het grind en de keien kunnen hieraan nog een bijdrage leveren, ondanks dat deze wel goed zijn schoongemaakt. Zoals geschreven in het vorige bericht de komende week de bak en filters lekker het werk laten doen en voor de rest nog even geduld hebben.

Waar ik wel mee zit is dat de temperatuur behoorlijk oploopt bij hele warme dagen zoals vorige week het geval is geweest. De externe verwarming heb ik nog niet aan gehad. De T 5 lampen geven nu voor in de zomermaanden al voldoende warmte af. Temperatuur op de warmste dag was 28.1 graden terwijl de kap aan de bovenzijde op 2 plekken open is en dus een goede ventilatie heeft. Een waterwissel van 25% is dan denk ik geen overbodige luxe om de temperatuur te drukken. Heeft iemand andere ideeen om de temperatuur met deze warme dagen niet zover op te laten lopen.

Groetjes Ronnie.

e39ronnie

Bericht door e39ronnie » 06 jul 2011, 20:42

Net even een watertest gedaan, dit zijn de waardes:

PH is 8, gelijk gebleven.
KH is 13.
GH is 13.
Nitriet NO2 is 0, was niet te meten, dus goed.
Nitraat NO3 is 10, gelijk gebleven.
Ammonium/Ammoniak is 0, gelijk gebleven.
Fosfaat PO4 is 0.5, lager dan de laatste meting.
PO4 nog iets lager en dan ben ik best tevreden over de waterkwaliteit.

De bruine plekken op de achterwand en keien worden steeds groter en de vallisneria blijft goed doorgroeien. Denk dat binnenkort de eerste cichliden in het aquarium kunnen, te beginnen met een groep van 6 Synodontis.

Groetjes Ronnie.

Kuyira

Bericht door Kuyira » 07 jul 2011, 08:48

Begint er aardig op te lijken 8-) . Mooi hoor!
We are all equals, some are more equal than others.

Plaats reactie