Het aquarium draaid nu 2 weken, de vallisneria begint overal uit te lopen en het water is goed helder. Een aantal guppen en black molly's zwemmen in het aquarium en zien er goed gezond uit. Gisteravond voor het eerst met een teststrip het water getest. Dit zijn de volgende waarden:
PH is 8
KH is 12
GH is >14
Nitriet NO2 is 2
Nitraat NO3 is 25
Dit alles bij een temperatuur van 26.6 graden en de lampen branden 12 uur per dag. Doordat mij al was verteld dat de waarden van een teststrip behoorlijk kunnen afwijken van de druppeltesten vandaag besloten om een testkoffer van sera aan te schaffen. In het begin van de avond het water opnieuw getest en nu zijn dit de volgende waarden:
PH is 8, gelijk aan de teststrip.
KH is 10, lager als de teststrip.
GH is 12. lager als de teststrip.
Nitriet NO2 is 2, gelijk aan de teststrip.
Nitraat NO3 is 50, een stuk hoger als de teststrip.
Ammonium/Ammoniak is 0
Fosfaat is 3
Omdat het nitriet, nitraat en fosfaat te hoge waarden aangeven vanavond een waterverversing uitgevoerd. Iets meer dan een derde van de bak laten leeglopen. Dan nog even een vraag over de hoogte van de KH en GH, moeten deze waarden nog veel hoger of zijn deze waarden al redelijk goed.

Zal nog wel even geduld moeten hebben voordat ik mijn tangs in de bak kan doen. Is het verstandig om morgen nog een waterwissel door te voeren of moet ik eerst weer een paar dagen wachten. Alle tips en informatie hieromtrent zijn natuurlijk erg welkom. Zeker in deze opstarttijd.
Groetjes Ronnie.