Combinatie Baktopur direct + Flagellex

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Malawif

Combinatie Baktopur direct + Flagellex

Bericht door Malawif » 27 jan 2020, 21:14

Goedenavond,

Ik zal me spoedig even voorstellen maar ik zit met een dringend probleem.

Ik heb helaas last van Flagelaten/Bloat. Symptonen: 3 Vissen(Mbuna) zie je merkbaar wat aan, 1 is er erg slecht aan toe, spuugt eten uit en zit tussen de stenen en is rap mager aan het worden. 2 hebben erg veel wit gekleurde sliert ontlasting maar eten nog wel en zwemmen nog rond, 1 daarvan is wat dik en opgezet maar niet zo extreem als ik op sommige foto's zie. Ben expres al wat geminderd met voer om erger te voorkomen alleen zal dat de andere vissen niet ten goede komen(voer altijd al vrij weinig) zeker niet met oog op de komende kuren.. Ik zie ook dat ze de witte ontlasting aan zien voor wormen en zo verspreid het lekker snel..

Ik ga dus combineren:
Sera Baktopur Direct + Colombo Flagellex

Nu zit ik een beetje met hoe dit te combineren. Ik heb met alle stenen etc netto 190-200 liter over dus reken even met 200.

Dan moet ik doseren voor Baktopur volgens de bijsluiter:

Dag 1 4 Tabletten (1 tablet per 50 liter)
Dag 2
Dag 3 50 Liter verversen(25%) met 1 tablet om de 48 uur
Dag 4
Dag 5 50 Liter verversen(25%) met 1 tablet om de 48 uur
Dag 6
Dag 7 50 Liter verversen(25%) met 1 tablet om de 48 uur

Flagellex:
1 ml per 5 liter(dus voor mij 40ML) , na 48 uur 25% verversen totdat de behandeling is klaar is. Maar ververs ik dit met of zonder Flagellex want dat staat er niet zo zeer bij. Er staat enkel onderaan dat je bij een verversing bij moet doseren als je waterwaardes om een verversing roepen. Maar niet zozeer over nadoseren na die eerste 48 uur. Maar aangezien ik voor Baktopur soweiso 25% moet verversen om de 48 uur moet ik dan iedere keer die 10ML toevoegen of ga ik dan over doseren?

Er staat ook dat ik 1 week na de laatste toevoeging pas over moet gaan op mijn wekelijkse verversing maar voor Baktopur moet je na dag 7 toch juist direct over kool gaan filteren en 50% verversen. Dus dat na een week pas verversen gaat al niet meer op.

Ik zie dat meer forumleden dit hebben gecombineerd dus was benieuwd hoe jullie dit precies gedaan hebben.

Ik kan helaas pas morgen beginnen omdat de medicatie nu niet binnen is. Hopelijk ben ik er nog op tijd bij..

oostijnoo

Re: Combinatie Baktopur direct + Flagellex

Bericht door oostijnoo » 27 jan 2020, 21:47

Vooraleer je gaat kuren:

50% water verversen.
Filter(s) intact laten, wel actieve kool verwijderen mocht deze aanwezig zijn.
Flink beluchten, belichting verminderen, niet voeren tijdens de kuur.

Kuur starten (beide medicatie) en 4 dagen laten zitten.
Dan 50% water verversen.
Actieve kool in zaakje bij uitstroom filter hangen.
Dus de filter niet verstoren.
Week afblijven.
Dan terug 50% verversen.
Actieve kool verwijderen en hangend laten drogen.
Vervolg kuur (beide medicatie) terug 4 dagen laten zitten.
Terug 50% verversen en actieve kool terug hangen.
Ruim bacteriën toevoegen.

Flagellaten/bloat is een stress-ziekte bij voornamelijk groen-etende vissen.
Meeste Mbuna zijn groen-eters. Het is dus zaak om correct te voeren. Eiwitrijk voer blijft te lang aanwezig in het langere darmkanaal van deze vissen.
Voeren met Spirulina-vlokken is aan te raden.

Zorg voor rust in de bak.
Mogelijk heb je vrij veel vis in een kleine bak...dat geeft stress.

De discussie over Mbuna versus bak-maat wil ik hier niet voeren !
Ik wil topic-starter en vooral zijn vissen enkel helpen.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Malawif

Bericht door Malawif » 27 jan 2020, 22:18

Hartelijk dank voor de snelle reactie en je hulp.

Je laatste punt is een goed iets en dat is inderdaad de discussie even niet maar zoekende naar de oorzaak zeker belangrijk. Ik vraag me zelf uiteraard ook af hoe het komt.
Me bak draait al zeker 10 jaar (waarvan 6 a 7 jaar in dit aquarium) met dezelfde vissen. Het betreft 1 soort dwerg Mbuna(Saulosi 3M/10V) en voer al zeker 3 jaar hetzelfde (Spirulina vlokken icm met Tropic Chichlid Flakes). Dit is de eerste keer dat ik ooit een ziekte meemaak. Daarom snap ik gewoon niet hoe het ineens kan. Ik heb 2 filters draaien die beide 900 liter per uur bruto pompen . Op mijn 200 liter netto dus een dikke overkill. Heb we iets aan de inrichting veranderd maar niet heel me bak.
Het komt helaas op een erg vervelend moment. Ik krijg een verhuizing (waar ze ook gelijk naar een 450 Liter bak gaan maar dat terzijde) maar wil dit graag verhelpen voordat ik over ga.. Me gezonde vissen baltsen nog en zwemmen goed rond en vol in kleur. 1 Vrouwtje zwemt nog met een vol bekkie.

Nogmaals dank en maar duimen dat het morgen op tijd binnen is en de rest nog gered kan worden.
Laatst gewijzigd door Malawif op 27 jan 2020, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 27 jan 2020, 22:27

Veranderingen in een bak kunnen inderdaad leiden tot stress.
Maar denk dat je net op tijd bent met de kuur, dus komt vast wel goed.
Wil je ons verder op de hoogte houden, dan hebben anderen er mogelijk ook wat aan.
Succes !
300x220x95

Malawif

Bericht door Malawif » 28 jan 2020, 23:07

Update Dag 1

Beide middelen zitten er nu 2 uur in. Water is wat gelig door de Baktopur. Heb de tabletten fijngestampt in lauw water en dit in een emmer met schoon water gedaan en dat vervolgens in het aquarium gegoten. De Flagellex in de uitstroom van de filters gegoten.
De vissen lijken er tot nu toe weinig last van te hebben en gedragen zich zoals we van Mbunas gewend zijn(baltsen/patsen/graven etc).
Voor de zekerheid beide filters de oppervlakte zo veel mogelijk laten bewegen zonder het te laten spetteren voor de extra beluchting. Ik zal de komende 4 dagen niet voeren zoals je aangaf. Hopelijk hebben de gezonde vissen daar niet te veel last van. Net voor het behandelen weer duidelijk witte sliert ontlasting zichtbaar.

Wat ik me afvraag. Overleeft dit buiten het aquarium? Moet ik dus alle emmers, schepnetjes, tuinslangen en uitgroeibakje(ook in contact geweest met dit water) ook behandelen met deze producten (of uitkoken?) of overleeft het niet buiten het water en is goed laten drogen voldoende?

Er is iemand in huis die er overdag af en toe naar kijkt voor de zekerheid. Moet zelf gewoon werken en kan het dus alleen 's avonds zelf in de gaten houden. Die is ook op de hoogte van welke vissen er zwak zijn en welke niet. Mocht het verkeerd gaan hoor ik het en staan er wat spullen klaar om in te grijpen.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 28 jan 2020, 23:32

Zorg dat je iets van Sera Nitrivec of een ander soort bacterie starter in huis hebt. De bactopur dood ook de goede bacteriën. Heb zelf goede ervaringen met Nitrivec. Die kan in 24u je filter bacteriën weer op peil krijgen.
Na de behandeling zou je dit kunnen gebruiken of als he ineens een nitrietpiek hebt.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 28 jan 2020, 23:48

Malawif schreef:
28 jan 2020, 23:07
Wat ik me afvraag. Overleeft dit buiten het aquarium? Moet ik dus alle emmers, schepnetjes, tuinslangen en uitgroeibakje(ook in contact geweest met dit water) ook behandelen met deze producten (of uitkoken?) of overleeft het niet buiten het water en is goed laten drogen voldoende?
Volledig laten opdrogen zou voldoende moeten zijn.
300x220x95

Malawif

Bericht door Malawif » 28 jan 2020, 23:49

WaterKip schreef:
28 jan 2020, 23:32
Zorg dat je iets van Sera Nitrivec of een ander soort bacterie starter in huis hebt. De bactopur dood ook de goede bacteriën. Heb zelf goede ervaringen met Nitrivec. Die kan in 24u je filter bacteriën weer op peil krijgen.
Na de behandeling zou je dit kunnen gebruiken of als he ineens een nitrietpiek hebt.
Bedankt ik zal hier z.s.m. voor kijken. Ik was sowieso van plan om Baktopur direct extra in huis te halen dit weekend zodat ik het altijd op voorraad heb.. Niet direct kunnen ingrijpen omdat de winkels dicht zijn is erg frustrerend en gaat me geen tweede keer meer gebeuren. Dan gooi ik het liever weg omdat het over de datum raakt.
oostijnoo schreef:
28 jan 2020, 23:48
Malawif schreef:
28 jan 2020, 23:07
Volledig laten opdrogen zou voldoende moeten zijn.
Bedankt!
Laatst gewijzigd door Malawif op 28 jan 2020, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 28 jan 2020, 23:50

WaterKip schreef:
28 jan 2020, 23:32
Wat Edwin zegt.
Velda Bacterial is ook een mogelijkheid, bacteriën worden snel actief.
300x220x95

Malawif

Bericht door Malawif » 29 jan 2020, 21:17

Dag 2(na +/- 24H):

Eigenlijk hetzelfde als Dag 1. Het water is nog steeds gelig. De vissen lijken iets langzamer te zwemmen dan normaal maar zijn nog steeds actief. Enkel de zwakste zit nog steeds tussen de stenen en komt wel naar de ruit toe als ik er voor sta omdat ze normaal gesproken dan eten krijgen. Het Alfa mannetje verdedigd "zijn" steen nog steeds met het leven en lijkt er helemaal geen last van te hebben.

Merk wel dat het water wat dikker is en heb zojuist de oppervlakte afzuiger er in gehangen omdat ik merk dat de belletjes wat langer aan de oppervlakte blijven hangen dan normaal. Buiten dat zorgt het ook voor meer zuurstof.

Tot nu toe geen ontlasting gezien vandaag dus kan niks vergelijken. Zal zonder eten ook lastig gaan worden. Ik zie wel dat de wat opgezwollen vis minder opgezwollen lijkt dan gister. Of dit komt door het niet voeren of door de medicatie is voor mij als leek puur gissen. De toekomst zal het leren.

Malawif

Bericht door Malawif » 01 feb 2020, 18:48

Zo bijna 4 dagen het spul er in. Ik wil eigenlijk gaan verversen en actieve kool erin hangen zie ik ineens mijn Alfa man bezig met een vrouwtje. Ze heeft der bekkie inmiddels al goed vol maar ze zijn nog niet klaar dus maar even wachten :lol: Blijkbaar ondervinden ze weinig last van de middelen. Heb dus nu weer 2 vrouwtjes met een vol bekkie zwemmen.

Dag 3 niet geupdate maar geen veranderen eigenlijk in vergelijking met dag 2. De vissen lijken er eerlijk gezegd weinig tot geen last van te hebben. Het kleine mannetje wat er het ergst aan toe was zwemt inmiddels wel weer rustig voor de stenen i.p.v. er tussen dus die lijkt er beter aan toe te zijn. De wat opgezwollen buik bij de andere is ook niet meer zichtbaar.

Ik zie bij 1 vis wel wat witte ontlasting nog steeds terwijl er nu 4 dagen niet gevoerd is. Het lijkt wel minder wit en wat minder slijmerig. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien als ik vanavond weer voorzichtig ga voeren zodra de verversing achter de rug is.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 01 feb 2020, 21:10

Inderdaad weinig voeren.
Vlokvoer is aan te raden, spirulina bv.
300x220x95

Malawif

Bericht door Malawif » 08 feb 2020, 11:03

In verband met drukte weinig tijd gehad om te updaten.

Vandaag een week verder sinds de medicatie er uit is dus gaan we starten met de herhaling. De allerzwakste vis heeft het helaas niet gered. Ik begon wel te merken dat hij meer begon te zwemmen maar bleef het eten uit spugen. Misschien waren zijn organen te ver aangetast? Eergisteren kwam ik thuis van me werk en toen dreef hij in me bak.

De rest van de vissen oogt gezond. De 2 andere vissen die ziek leken te zijn knappen goed op. 1 vis is wel dun gebleven maar eet wel gewoon mee en spuugt niks uit. Geen witte ontlasting meer gezien sinds 3 dagen ook niet na het voeren dus dat is een hele vooruitgang.

Je kan wel merken dat je bacteriecultuur een opdonder heeft gehad want op al mijn stenen zie ik van die bruin alg die je altijd ziet als je je bak opstart. Het oogt wel leuk helaas is dat altijd voor korte duur :wink:

Zo de actieve kool eruit en dan 50% verversen en de medicatie weer toedienen voor 4 dagen.

Moet ik nu ook stoppen met voeren? Vraag me af of dat dunne exemplaar dat gaat overleven eerlijk gezegd.

Edit:
Snel een foto gemaakt tijdens de waterwissel. Dit mannetje(2e in rang) is geen vrienden met de opvoerpomp..Normaal zie je bij hem geen strepen tenzij de opvoerpomp/slang er in hangt of als er eten valt te scoren. Maar even belangrijker is de ontlasting die je boven de kop van het mannetje ziet zweven. Gelukkig niet meer wit en begint aardig normaal te ogen als je het vergelijkt met hoe het eerst door de bak dreef. Hopelijk gaat het goedkomen allemaal. Nu maar even het alg van de ramen poetsen;)

Afbeelding

misterb

Bericht door misterb » 23 feb 2020, 07:20

Hoi
Weet dat het een al wel even wat hele verder is. Maar misschien toch nog interessant voor een laatste update
De vis die nog wat mager was O.a. Heeft deze zich ook hersteld ?
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Malawif

Bericht door Malawif » 23 feb 2020, 13:48

misterb schreef:
23 feb 2020, 07:20
Hoi
Weet dat het een al wel even wat hele verder is. Maar misschien toch nog interessant voor een laatste update
De vis die nog wat mager was O.a. Heeft deze zich ook hersteld ?
De magere vis heeft het niet gered. Hij bleef het eten uitspugen. In totaal hebben 2 vissen de geest gegeven. De 3e zieke is nog steeds niet dik maar zwemt wel mee met de rest, Kleurt weer mooi geel en eet goed dus ik hoop dat het bij 2 vissen blijft. Toch heb ik het idee dat het niet voeren de vissen ook geen goed heeft gedaan. Ik heb tijdens de 2e kuur 1 maal gevoerd omdat ik begon te zien dat de rest van de vissen ook mager begon te ogen.
Het is een afweging die je moet maken. Uiteindelijk zorgt het niet voeren bij de gezonde vissen ook voor meer stress waardoor ook de gezonde vissen ook vatbaar worden.

Ik heb na de 2e kuur 50% ververst en na 3 dagen nog eens 25% omdat ik moest werken op de normale wissel dag. Ik ga nu wederom 25% verversen en me actieve kool er uit halen en hoop dat het hierbij blijft.
Ik heb na de 50% verversing flink bacterien toegevoegd(sera Nitrivec) en zal dit herhalen met de verversing vandaag. Het water was de 1e dag helemaal wazig van de bacterien maar is vanaf dag 2 kraakhelder. De bruinalg groeit nog steeds mooi door. Hopelijk is dit een positieve bijwerking.
Ik zal de komende weken ongeveer 40% tot 50% verversen i.p.v. de normale 30% per week om een eventuele piek in de waterwaardes te kunnen opvangen.

Plaats reactie