Nieuwe Tanganyika fan?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
vanluijk

Nieuwe Tanganyika fan?

Bericht door vanluijk » 16 feb 2020, 17:38

De afgelopen jaren heb ik me vooral bezig gehouden met het kweken van killi's. Na een paar generaties van een zuid-Afrikaanse jaarlijkse killi, ben ik overgestapt naar de semi-jaarlijkse west-Afrikanen, omdat die makkelijker te combineren waren met werk en gezin. Inmiddels wordt me dat ook te intensief en heb ik besloten de kweekzolder af te bouwen (nu nog 4 van de oorspronkelijke 13 bakken over) en terug te keren naar één mooie grote bak in de woonkamer.
Wat ik daar in zoek zijn vissen die onderscheiden van de "gemiddelde vis". Bij de killi's was ik gegrepen door het feit dat die erin geslaagd zijn om als soort te overleven, ook als er even geen water is. In mijn voormalige west-Afrika bak had een koppel Pelvicachromis kribensis "Kienke" waar ik erg van het gedrag heb genoten. Samen de bak door trekken en in de paartijd het territorium probleemloos verdedigen tegen veel grotere Fundulopanchax fallax. Daarna met het grote gezin de bak onderzoeken.

In de nieuwe bak wil ik dus weer iets met een mooi verhaal. Mijn indruk was dat Tanganyika als biotoop hier veel mogelijkheden voor biedt?

Wat ik tot nu toe bedacht had was een Tanganyika bak van minimaal 1.20 m, maar hopelijk 1.50 m met daarin:
Vrije zwemmer: Cyprichromis leptosoma
Rotsbewoner: Neolamprologus brichardi en Altolamprologus calvus
Open zand: Xenotilapia ornatipinnis
Slakkenhuizen: Ruime keuze.

Mijn idee was om zoveel mogelijk biotopen te combineren. Zou dat zo kunnen? Van gedrag weet ik nog weinig en ik hoor het graag als interessantere invulling mogelijk is?

oostijnoo

Re: Nieuwe Tanganyika fan?

Bericht door oostijnoo » 16 feb 2020, 18:01

Eerst maar goed inlezen :wink:
Tanganyika vissen hebben veel karakter en combineren is vaak niet zo makkelijk.
Belangrijk ook is dat de vissen elkaar niet in de weg gaan zitten, vaak op termijn geeft het gedoe als er geen rekening mee werd gehouden.

De bak-maat voorhanden sluit al gelijk een hoop mogelijkheden uit.
Maar natuurlijk zijn er wel interessante visbestanden die wel kunnen.

Vb. Cyp’s horen niet in een 120 bakje, Paracyp’s nog net.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 17 feb 2020, 13:24

Mooie plannen!
Je zal je inderdaad nog wel wat moeten inlezen v.w.b. combinaties en vooral ook hier vragen wanneer je er niet uit komt.
Naast de lengte is ook de diepte nog van belang. Wordt het een 120x100 bak dan is er meer mogelijk dan met een 120x60.
Zoveel mogelijk biotopen combineren is niet het juiste uitgangspunt. Biotopen overlappen vaak. Een kolonie slakkenhuiscichliden (L. multifasciatus) verdedigt ook een deel van de waterkolom boven de slakkenhuizen. Die ruimte kan niet benut worden door bijvoorbeeld (Para)cyprichromis.
De zeer op de L. multifasciatus lijkende L. similis is in mijn ervaring een stuk agressiever en verdedigt een nog groter territorium.
De ene soort raakt sneller ondergesneeuwd dan de andere. Probeer daarom soorten te vinden die elkaar zo min mogelijk in de weg gaan zitten.

Over het algemeen kan je stellen dat Tanganyika soorten veel ruimte nodig hebben. Cyprichromis (ook de kleinere) zullen niet tot hun recht komen in een 120cm lange bak. Paracyprichromis zwemmen minder en zouden wel moeten kunnen in een bak van 120cm. Maar je dan zit aan de ondergrens. Daaronder kan je dan kiezen voor bijvoorbeeld een rotsbewoner. Julidochromis of een kleiner blijvende Neolamprologus wellicht. Een enkele A. compressiceps past daar ook nog wel bij, zeker als je een vrouw neemt omdat deze een stuk kleiner blijven. Het zijn waar wat suggesties.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

vanluijk

Bericht door vanluijk » 20 feb 2020, 13:37

oostijnoo schreef:
16 feb 2020, 18:01
Eerst maar goed inlezen :wink:
Tanganyika vissen hebben veel karakter en combineren is vaak niet zo makkelijk.
Belangrijk ook is dat de vissen elkaar niet in de weg gaan zitten, vaak op termijn geeft het gedoe als er geen rekening mee werd gehouden.

De bak-maat voorhanden sluit al gelijk een hoop mogelijkheden uit.
Maar natuurlijk zijn er wel interessante visbestanden die wel kunnen.

Vb. Cyp’s horen niet in een 120 bakje, Paracyp’s nog net.
Duidelijk. De 150cm waar ik op hoop, is dus eigenlijk een vereiste. Daar ga ik dan voor de discussie hier maar even vanuit. (Anders zal ik toch ook verder moeten kijken naar andere werelddelen.) Paracyprichromis nigripinnis ziet er ook prima uit!
Slavi schreef:
17 feb 2020, 13:24
Je zal je inderdaad nog wel wat moeten inlezen v.w.b. combinaties en vooral ook hier vragen wanneer je er niet uit komt.
Dit proces was ik inderdaad aan het starten :-)
Ik heb veel gegoogled, maar de brede beschikbaarheid van informatie maakt het niet altijd even overzichtelijk en niet alles lijkt even betrouwbaar. Vandaar dat ik nu hier aanklop. Biotoopbeschrijvingen vind je wel, maar dan weer niet een eventuele samenhang. Losse soorten worden wel beschreven, maar een echt vergelijken is lastig omdat het ontbreken van vermelding van een eigenschap bij de ene soort, die wel bij een neefje beschreven wordt, geen uitsluitsel geeft, etc...
Slavi schreef:
Naast de lengte is ook de diepte nog van belang. Wordt het een 120x100 bak dan is er meer mogelijk dan met een 120x60.
Ik hoop ook echt op 150cm. En als ik daarmee een bestand kan huisvesten wat aan mijn wensen voldoet, dan zal ik me daar bij de directie sterk voor maken :lol:.
De diepte kan in geen geval meer 60cm staan. De bak is gepland in de doorloop van de woonkamer naar de achterkamer (u-vormige benedenverdieping) en mag die niet teveel blokkeren.
Slavi schreef:
Zoveel mogelijk biotopen combineren is niet het juiste uitgangspunt.
Voor mij is feasibility dus ook echt de vraag. Een gevarieerd bestand is namelijk wel mijn uitgangspunt. Ik zal niet in een onverwantwoord bestand stappen. De vraag kan uiteraard zijn of ik wel aan Tanganyika moet beginnen. Ik ben dus ook geholpen met feedback als die me tot de conclusie zou brengen dat Tanganyika niet in onze kamer past.
Slavi schreef:
Een kolonie slakkenhuiscichliden (L. multifasciatus) verdedigt ook een deel van de waterkolom boven de slakkenhuizen. Die ruimte kan niet benut worden door bijvoorbeeld (Para)cyprichromis.
De zeer op de L. multifasciatus lijkende L. similis is in mijn ervaring een stuk agressiever en verdedigt een nog groter territorium.
De ene soort raakt sneller ondergesneeuwd dan de andere. Probeer daarom soorten te vinden die elkaar zo min mogelijk in de weg gaan zitten.
Ik had inderdaad gelezen dat territoria met een ruime marge verdedigd worden, maar me nooit gerealiseerd dat dit ook in de hoogte geldt :shock:.
Geldt dit ook voor zand-filterende soorten? In hoeverre kan de hoogte van de bak hier nog uitkomst bieden? (Tot 60 cm wil ik wel gaan. Hoger niet ivm de moeilijke bereikbaarheid van de bodem.)
Slavi schreef:
Paracyprichromis zwemmen minder en zouden wel moeten kunnen in een bak van 120cm. Maar je dan zit aan de ondergrens. Daaronder kan je dan kiezen voor bijvoorbeeld een rotsbewoner. Julidochromis of een kleiner blijvende Neolamprologus wellicht. Een enkele A. compressiceps past daar ook nog wel bij, zeker als je een vrouw neemt omdat deze een stuk kleiner blijven. Het zijn waar wat suggesties.
Ik denk dus dat ik Tanganyika alleen moet overwegen als ik 150x60cm kwijt kan. Kleinere soorten vind ik prima, mits ze maar interessant zijn. Zoals genoemd vind ik variatie wel belangrijk, maar de vraag blijft dus of dat haalbaar is.

misterb

Bericht door misterb » 23 feb 2020, 07:06

Hoi welkom

En alvast veel plezier met de nieuwe hobby.. zoals de meeste al melden
Even goed inlezen dat je geen problemen krijgt.
Mijn idee was om zoveel mogelijk biotopen te combineren. Zou dat zo kunnen? Van gedrag weet ik nog weinig en ik hoor het graag als interessantere invulling mogelijk is?
Zou ik zelf niet doen, zou eerder dan gaan naar een overgans biotoop...

Alvast succes :-D
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Plaats reactie