Nieuwe start 130 x 120 x 50

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
oostijnoo

Re: Nieuwe start 130 x 120 x 50

Bericht door oostijnoo » 17 mar 2019, 15:58

T is wel de mooiste Eretmodus in het gamma... :mrgreen:
300x220x95
No lift...like an airlift.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 17 mar 2019, 20:00

het is "de" gamma.
en wist niet dat ze die daar verkopen.

:roll: :mrgreen:

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 19 mar 2019, 09:33

Toffe bak
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Scato89

Bericht door Scato89 » 19 mar 2019, 19:50

Wat een gave bak! Mooi met de witte (?) achterkant, komen de kleuren heel gaaf uit

Dan

Bericht door Dan » 20 mar 2019, 20:35

Bedankt allemaal!

De witte achtergrond is de muur achter het aquarium.
De filmpjes zijn genomen in een nagenoeg lege bak, omdat de vissen van het weekend opgehaald worden.
Daarna kan ik aan de slag met een nieuwe bodem en kunnen de rotsen er weer in.

De Xeno`s gaan dan verhuizen naar een 120 bak waar ze samen komen met één of twee paartjes Altolamprologus Sumbu Shell.

In de grote bak wil ik weer een groep van 12 tot 15 Tropheus, waarbij ik denk aan Murago, Bemba, Annectens of Brichardi.
De Eretmodussen en Telmatochromissen die ik als heb zullen er bij komen aan gevuld met een groepje van 1/6 Petrochromis Fasciolatus als deze van de juiste variant zijn. Is dit niet het geval dan zal het waarschijnlijk één of twee extra koppels Eretmodus worden.
Dan

Dan

Bericht door Dan » 31 mar 2019, 12:46

Gisteren ben ik in Dordrecht geweest bij de Maanvis, uit de beschikbare Polli's, Duboisi, chipimbi, kasakalawe, Murago's en Mpulungu zijn het uiteindelijk, 13 st F1 Tropheus mpulunga en 1/2 F1 Petrochromis Famula Kigoma geworden.

Ik voer altijd met de kleinste maat Spirulina korrels maar merk nu dat ze door de Famula's wel opgepikt worden maar dat het waarschijnlijk niet voldoende zal zijn om ze van voldoende voedingsstoffen te voorzien. Omdat ik de garnalenmix nog niet aandurf, de mpulunga's zijn nog maar een cm of 4/5, overweeg ik Spirulina plaktabletten met 36% spirulina of Spirulina vlokken.

Heeft er iemand ervaring met de tabletten?

De X.Ochrygenussen (1/2) zijn verhuisd naar een andere bak van 120 x 60 en hebben het daar samen met 2 koppeltjes telmatochromis vitatus een stuk beter naar hun zin, ze deden het prima tussen de Tropheussen maar ik merkte toch dat ze kwa voeding te kort kwamen, nu in de andere bak voer ik ze met diepvries voer en merk ik dat ze beter kleuren en de man begint weer met het aanvallen van de vrouwtjes.
Het zou leuk zijn als ze jongen, ik heb niet veel ervaring met Xeno's en weet niet zo goed wat ik zou moeten doen om het afzetten te stimuleren.

Ik zal later nog even wat filmpjes posten van beide bakken.
Dan

svl

Bericht door svl » 01 mar 2020, 21:15

hoe staat het met dit project?
160x60x60 eretmodus kasanga

Dan

Bericht door Dan » 22 mar 2020, 17:57

De vissen zitten nu ongeveer een jaar in de bak en doen het in principe goed, ze groeien goed en zijn inmiddels tegen volwassen aan.
Wat ik wel merk is dat ondanks dat ik door de rotsen in de bak in een V-vorm vanaf de bodem tot het oppervlak heb geplaatst en de vissen daardoor uit elkaars zichtlijn kunnen zwemmen, er toch exemplaren bij zijn die in de verdrukking komen en alleen tevoorschijn komen als er gevoerd wordt.
Het blijft moeilijk om Tropheus op een dusdanige manier te houden dat alle dieren zich prettig voelen.

Ik heb daarom besloten dat ik zodra het hele Cornona verhaal achter de rug is afscheid ga nemen van de Tropheussen en er ook niet meer aan ga beginnen totdat ik een megabak tot mijn beschikking heb waarin de vissen beter tot hun recht komen.

De famula`s doen het goed ik heb een koppel over dat elkaar goed tolereert, al hebben ze nog niet afgezet.

Wat dat betreft is het met het houden van eretmodussen een stuk gemakkelijker, ik heb de zes stuks die ik heb verplaatst naar de kleinere bak (120x60x40) welke van de bodem tot de waterspiegel vol ligt met rotsen en mega veel stroming heeft (1000l/u eheim filter, 900l/u stromingspomp met difuser en een 6000l/u stromingspomp), de vissen hebben het erg naar hun zin en hebben totaal geen moeite met de stroming, geweldig om te zien hoe ze mdden in de stroming op een steen kunnen blijven liggen. :-D :-D

Va de Xeno`s heb ik alleen de man over, helaas is het vrouwtje `s nachts door een kleine opening in de dek ruit uit de bak gesprongen :(

Als de Tropheussen en Petro`s weg zijn wil ik overstappen naar zuid amerika, maar ben nog zoekende wat er mogelijk is met de waterwaarden die er uit de kraan komen, ik zie het niet zitten om continu bezig te zijn met het verlagen van ph waarden, prepareren van water t.b.v. het verversen e.d.
Dan

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 mar 2020, 19:42

Tropheus en een mega-bak...ik begrijp het helemaal 😉👍🏻

ZA bied enorme mogelijkheden, zeker in jouw bak.
Van gezelschapsbak tot biotoopcorrecte detail-bak.
Blackwater, clearwater, poelen, rivieren...enz.
Keuze zat, om nog maar te zwijgen over de vissen.
Geophagus bv...😉
300x220x95

Dan

Bericht door Dan » 25 mar 2020, 21:48

oostijnoo schreef:
22 mar 2020, 19:42

Geophagus bv...😉
Geophagus sp. tapajos orange head vind ik erg mooi, ze worden ook niet zo groot een groepje van 6 tot 8 vissen moet wel kunnen denk ik.
Een gezelschap aquarium daar heb ik zelf niet zoveel mee, je probeert de vissen toch zoveel als mogelijk te houden op de manier waarop ze in de natuur voorkomen.
Ik zal me eens verdiepen het gedrag, de biotoop, en bijvissen daar is in deze tijd genoeg tijd voor.
Dan

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 25 mar 2020, 23:31

Dan schreef:
25 mar 2020, 21:48
oostijnoo schreef:
22 mar 2020, 19:42

Geophagus bv...😉
Geophagus sp. tapajos orange head vind ik erg mooi, ze worden ook niet zo groot een groepje van 6 tot 8 vissen moet wel kunnen denk ik.
Een gezelschap aquarium daar heb ik zelf niet zoveel mee, je probeert de vissen toch zoveel als mogelijk te houden op de manier waarop ze in de natuur voorkomen.
Ik zal me eens verdiepen het gedrag, de biotoop, en bijvissen daar is in deze tijd genoeg tijd voor.
Tapajos Red/Orange Head is een fraaie soort...los van de bult op de kop welke oudere mannen vaak krijgen.
Geophagus leven in de oevers tussen de takken en planten. Ze hebben het niet zo met veel stroming. Uitzondering is Geophagus Argyrostictus uit de Xingu...die leven vol in de stroming.
Red Heads komen toevallig ook voor in de Xingu.

6 tot 8 dieren is inderdaad een prima groepje...Geo’s doen het beter als ze afleiding hebben aan soortgenoten.
De meeste soorten zijn echter wel koppelvormers, maar leven wel in groepen.

Ze verdienen om hoofdbewoner te zijn en hebben dan ook de bodem nodig om hun ding te kunnen doen. Andere bodembewoners zitten dus snel in de weg. Zalmjes zijn prima medebewoners, alsook Lnummers.
300x220x95

Taita

Bericht door Taita » 27 mei 2020, 20:20

Dan schreef:
22 mar 2020, 17:57
De vissen zitten nu ongeveer een jaar in de bak en doen het in principe goed, ze groeien goed en zijn inmiddels tegen volwassen aan.
Wat ik wel merk is dat ondanks dat ik door de rotsen in de bak in een V-vorm vanaf de bodem tot het oppervlak heb geplaatst en de vissen daardoor uit elkaars zichtlijn kunnen zwemmen, er toch exemplaren bij zijn die in de verdrukking komen en alleen tevoorschijn komen als er gevoerd wordt.
Het blijft moeilijk om Tropheus op een dusdanige manier te houden dat alle dieren zich prettig voelen.
Hi Dan, Ik kwam dit topic tegen toen ik zocht naar ervaringen met min of meer vierkante aquaria. Ik overweeg ook een bak van ongeveer 130-150 vierkant en 60-70 hoog die ik wil gaan bevolken met Tropheus en enkele andere soorten die jij ook gebruikt. Mijn idee was ook dat de vissen elkaar dan zouden kunnen ontlopen, maar kennelijk lukt dit bij jou toch niet. Ik zit eraan te denken om daarom een soort eiland in het midden te maken met uitlopers naar de hoeken. De bak wordt dan echt een rondzwemmer met meerdere 'kamers'. Voordeel is dat de vissen elkaar echt kunnen ontlopen. Nadeel is dat je dan dus zelf de bak ook niet kunt overzien en dat je er echt omheen moet lopen. Hoe kijk jij hier tegenaan? Ik kon het topic van de bouw van deze bak niet vinden. Ik ben ook geïnteresseerd in lichtkap en afwerking. Heb jij nog meer informatiebronnen van vierkante aquaria?

Dan

Bericht door Dan » 02 jul 2020, 13:00

Taita schreef:
27 mei 2020, 20:20
Dan schreef:
22 mar 2020, 17:57
Hi Dan, Ik kwam dit topic tegen toen ik zocht naar ervaringen met min of meer vierkante aquaria. Ik overweeg ook een bak van ongeveer 130-150 vierkant en 60-70 hoog die ik wil gaan bevolken met Tropheus en enkele andere soorten die jij ook gebruikt. Mijn idee was ook dat de vissen elkaar dan zouden kunnen ontlopen, maar kennelijk lukt dit bij jou toch niet. Ik zit eraan te denken om daarom een soort eiland in het midden te maken met uitlopers naar de hoeken. De bak wordt dan echt een rondzwemmer met meerdere 'kamers'. Voordeel is dat de vissen elkaar echt kunnen ontlopen. Nadeel is dat je dan dus zelf de bak ook niet kunt overzien en dat je er echt omheen moet lopen. Hoe kijk jij hier tegenaan? Ik kon het topic van de bouw van deze bak niet vinden. Ik ben ook geïnteresseerd in lichtkap en afwerking. Heb jij nog meer informatiebronnen van vierkante aquaria?
Sorry voor de late reactie, ik ben war minder actief geweest de laatste tijd .
Het idee wat je hebt heb ik in mijn huidige bak uitgevoerd en werkt maar gedeeltelijk. De mannen zullen elk één van de "kamers" als territorium innemen en de overige vissen steeds tussen deze kamers heen en weer jagen om ze uit hun territorium te krijgen. Het resultaat is dat de meeste vissen zich tussen de rotsen zullen verschuilen op de sterkste mannen na.
Dan

Taita

Bericht door Taita » 12 jul 2020, 18:10

Hi Dan, Bedankt voor je reactie. Je bent dus niet zo positief over dit concept. Jammer, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Tropheus lijkt me heel interessant, maar je moet wel erg veel investeren om een harmonieuze bak te krijgen. Ik kan misschien beter wat anders in een bak met deze afmetingen doen.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 14 jul 2020, 13:21

Ik denk dat ke juist ook een mooie bak kan creëren lekker diep in het midden een grote steen en daaromheen je biotoop bouwn. Kan juist heel mooi zijn schelpcichlide in 1 hoek zanvlakten twee diagonale hoeken en plant rots in andere hoek. Heb je een mooie bak voor vrijzwemmers als rots schelp en zandbewoners.👍

Plaats reactie