Waar is deze bak geschikt voor..

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Leleupi white

Re: Waar is deze bak geschikt voor..

Bericht door Leleupi white » 10 jul 2020, 20:37

Ik zou me geen zorgen maken over te veel mannen. Volgens mij houden ze elkaar bezig waardoor de vrouwen meer rust krijgen. Ik zou heen mannen weg doen. Eventueel een paar vrouwen extra maar als er geen rovers zijn dan krijg je die binnen een jaar automatisch extra vrouwen.
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Jef

Bericht door Jef » 10 jul 2020, 23:38

Leleupi white schreef:
10 jul 2020, 20:37
.... Eventueel een paar vrouwen extra maar als er geen rovers zijn dan krijg je die binnen een jaar automatisch extra vrouwen.
En/Of ook mannen :mrgreen:
2020: Bak: 100*50*50:
In opbouw

t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 10 jul 2020, 23:45

Ik vind het ook een geslaagde bak!
Vwb de verlichting had ik, buiten iets minder fel, met Paracyps gekozen voor iets blauwere verlichting. Wellicht kan je dat nog aanpassen als je RGB leds hebt. Anders lekker zo laten en voorlopig genieten.
Paracyp mannen zou ik ook lekker laten zitten. Als je wat losse vrouwen kan vinden kan je die toevoegen maar ik denk niet dat het noodzakelijk is.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 21 jul 2020, 14:00

Licht en Inrichting:

Dank voor alle reacties over de inrichting. Licht is idd RBG led. Ben tevreden over de kleur nu. Het spectrum verloopt over de dag en s dus steeds iets anders, daardoor ziet de bak er over de dag steeds iets anders uit. Soms is het net of de zon even gaat schijnen. Het licht oogt anders op de foto's.

Visbestand:

De paracyprichromissen heb ik weer van de hand gedaan, met pijn in mijn hart omdat het erg mooie vissen waren maar vind ook dat je niet zo met vis moet rommelen (die erin die eruit) maar...
Deze wildvang exemplaren waren echt mega groot, het grootste mannetje was ruim 13 cm. De bak was verdeeld in 6 territoria door dominante mannetjes en de rest wist het even niet. Vond 19 exemplaren in mijn bak ook echt te veel, hoewel ik weet welk een massieve scholenvis het is, dus voor de vis prima maar had het idee van haringen in een ton. Ging ook eigenlijk voor minder en een andere verhouding maar dit was de verkoop van een particulier dus ik had geen andere keuze dan alles of niets.

Inmiddels zwemt er wel wat in de de bak.
3 N. caudopunctatus (koppel gekocht maar er kwam nog een exemplaar uit het schelpje, misschien vul ik het aan tot een groepje)
Volwassen Koppel A. compressiceps gold head.
3 T. Vitattus shell (inmiddels een koppel andere mannetje gaat er uit)

Had deze vissen graag gecombineerd met Haringen ....

Na de teleurstelling van de Paracyps nog maar weer eens achter de computer gekropen. Meer natuuropnamen bekeken van Cyp en Paracyp, fora doorzocht en ervaringen gelezen en youtube bekeken.
Zie in het wild enorme scholen haringen niet in aquarium na te bootsen. Lees erg veel teleurstellingen van aquarianen waarbij er een dominante man alle andere mannen in de hoek jaagt, meestal gaat het dan om een bestand van ongeveer 4:6. de oplossing is dan steevast er nog 10 exemplaren bij te doen om de agressie te spreiden. Hier wordt vaak het argument gebruikt dat ze in de natuur ook met veel zwemmen.

Ik vraag mij echter af of het samenkomen van die grote groepen haringen het jaar rond is. Het kost met name voor de mannen bakken met energie om continue te moeten strijden.Dat lijkt mij onwaarschijnlijk 365 vol te houden.

De bakken die ik voorbij zie komen die dan zouden functioneren zijn naar mijn idee allemaal te vol, ik vind het geen natuurlijk beeld geven en heb het idee dat de vissen (en medebewoners) een te hoog stressniveau hebben. Dat vissen zich toch voortplanten wil niet perse zeggen dat ze zich "happy" voelen. Voortplanting is een enorm sterke drift. Vaak kunnen in een aquarium de jongen niet overleven en wordt er constant met een net van alles uitgevangen of schudden ze de kostbare visjes uit... Natuurlijk begrijp ik dat het geen natuurlijk systeem is en dat je af en toe moet ingrijpen maar ik vraag mij oprecht af hoeveel wij van het natuurlijk gedrag waarnemen.

Moeilijk om een balans te vinden dus.

Over mijn vissen nu. De caudo's doen het prachtig. Mooi visje met leuk gedrag. Rommelen door de hele bak, graven grotjes zitten in slakkenhuisjes. Met strakke vinnetjes en soms die mooie streepjes lijken ze het naar hun zin te hebben. Zwemmen met zn 3 en soms zonderen twee zich af. Ziet er naar uit dat een groepje van 5/6 zou moeten kunnen functioneren als een kleine kolonie.

De Alto's hebben een grot, baltsen diep in die grot als een malle maar zijn nog niet zo relaxed dat ze door de bak zwemmen. Zie ze nog amper.

De Telma's, de grootste man zwemt door de hele bak maar is angstig voor beweging buiten de bak. Caudo's en Telma's laten elkaar vooralsnog volledig koud. Er liggen ruim voldoende slakkenhuizen in de bak en de bak ik 275 lang dus ze hebben zo hun eigen vaste stekkie. Een Telma (vermoedelijk man) zit in een slakkenhuis en daar blijft hij. Als de andere zeker een koppel zijn gaat hij met huisje naar een andere bak.

Het geheel oogt erg natuurlijk maar ook wel heeeel erg rustig, de vissen zitten er kort in maar iets meer reuring zou ik wel fijn vinden. Hoe ik ook denk of zoek, haringen zijn de meest passende vissen bij dit bestand. Rondzwemmende vissen zullen hoop ik ook de schuwheid van de anderen wat verminderen. Maar de bak vol gooien zoals met de Paracyp's ga ik natuurlijk niet weer doen.

Nu vraag ik mij af of er mensen ervaring hebben met Cyp's in een harem. 1 man met bijvoorbeeld 7 vrouwen. Er zullen dan mannen geboren gaan worden die als dat niet gaat weggevangen moeten worden, tenzij de Alto's honger genoeg hebben. Maar in het aquarium zijn flink wat stenen aan de oppervlakte met daarachter schuilruimte....

Wil niet nog een keer roeren met mn netje en mooie vissen weer weg moeten doen.. als jullie een drama voorzien met een harem cyp's of anderzijds argumenten hebben om zoiets niet te doen welke zwemmer of andere toevoeging zouden jullie adviseren.

Ik lees het graag.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 21 jul 2020, 17:01

Ik vind grote groepen paracyp of cyprichromis ook vaak erg druk.
Heb wel geen idee hoe deze vissen in de natuur leven.Waarschijnlijk toch minder dicht op elkaar dan wanneer wij grote groepen houden. Waarom houd je het niet op een 10 tal paracyp. Of mss zijn er wel andere vissen die levendig zijn, en meer overal rondzwemmen en ook niet in heel grote groepen moeten gehouden worden. Bvb ectodus of x. Spilopterus, lestradea, enz. Lijkt ook leuk om meer caudopunctatus te houden. Dan zal je ook meer leven krijgen.

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 21 jul 2020, 17:03

Paracyp of Cyp de berichten over kleine groepen en dominante mannen zijn er evenveel. Ook bij Paralympische zou een harem Miss beter werken?

MPS

Bericht door MPS » 21 jul 2020, 17:07

Laphroaig schreef:
21 jul 2020, 17:03
Paracyp of Cyp de berichten over kleine groepen en dominante mannen zijn er evenveel. Ook bij Paralympische zou een harem Miss beter werken?
Nee.

Paracyprychromis (en ook Cyprichromis) zijn scholenvissen. De mannen hebben afleidingvan andere mannen nodig anders hebben ze veel te veel tijd om de vrouwen te pesten. Dus of een groep van 10 stuks (of meer, zeker in jouw bak)), of gewoon niet doen.

En als je Paracyprichromis nigripinnis al te veel aanwezig vond voor je bak dan moet je zeker geen Cyprichromis nemen. Die zijn namelijk zowel drukker als agressiever dan P. nigripinnis.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Laphroaig
Contacteer:

Bericht door Laphroaig » 21 jul 2020, 17:22

Niet te veel aanwezig maar te veel vis per liter. De mannen nemen positie en de rest sukkelt in een hoekje.
Met een harem kan je ook met z’n tienen of meer zijn. Ik denk dat een man en veel vrouwen beter zou kunnen werken. Miss heeft iemand ervaring hiermee.

Dat Cyp en paracyp scholenvissen zijn is meer dan duidelijk. Duizenden individuen. Maar is dat het jaar rond? Of slechts tijdelijk.

MPS

Bericht door MPS » 21 jul 2020, 20:00

Laphroaig schreef:
21 jul 2020, 17:22
Niet te veel aanwezig maar te veel vis per liter.
Je hebt een bak van 500+ liter bruto en dan vind je 19 Paracyps te veel vis per liter? OK, maar als je zo gaat rekenen kun je er beter geen scholenvis in plaatsen maar alleen maar 3 a 4 koppeltjes van verschillende soorten.... Kan ook super leuk zijn. Er zijn zat hele leuke koppelvormende cichliden uit het Tanganyika meer! Aanrader: Reganochromis calliurus. Het ziet er super leuk uit hoe deze soort over het zand patrouilleerd.
Laphroaig schreef:
De mannen nemen positie en de rest sukkelt in een hoekje.
De sterkste mannen van haringcichliden claimen een plekje en de rest van de soortgenoten moet zich daar naar schikken. Als dat je niet bevalt dan zijn haringcichliden niets voor jou ben ik bang.

Laphroaig schreef:
Met een harem kan je ook met z’n tienen of meer zijn. Ik denk dat een man en veel vrouwen beter zou kunnen werken. Miss heeft iemand ervaring hiermee.
Nee, dat werkt dus niet. Zonder concurrentie van andere mannen heeft mannetje een polygame maternale muilbroedende soort (Paracyprichromis, Cyprichromis, Callochromis, etcetera) te weinig afleiding en gaat hij 100% van zijn tijd besteden aan het irriteren van de vrouwen. En aangezien de mannen groter en sterker zijn dan de vrouwen heeft dat dan dus gevolgen (zeker wanneer de vrouw aan het broeden is want dan zijn ze gewoon zwakker).
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Plaats reactie