Kwaliteit onderstel

filtratie, verwarming, verlichting
Plaats reactie
Willy

Kwaliteit onderstel

Bericht door Willy » 03 nov 2020, 12:10

Goedemiddag,

Ooit heb ik een aquariumtafel laten maken van massief hout. Volgens de fabrikant gegarandeerd tot 1000 kg. Toch wiebelde deze tafel een beetje toen er een aquarium van 150 bij 60 bij 60 opstond. Dat kon geen kwaad volgens de maker, maar het beviel me niet. Daarna heb ik alleen nog maar roestvrij stalen onderstellen gehad.

Als ik nu rondkijk, zie ik dat bij kant-en-klaar aquaria meestal houten onderstellen worden aangeboden, variërend van spaanplaat, MDF tot multiplex, ook door gerenommeerde merken. Natuurlijk zal het kunnen, maar zijn die houten onderstellen tegenwoordig net zo goed? Ook als je een keer water morst? En hoe verhoudt een aluminium onderstel zich tot een onderstel van hout of staal?

Groet,

WillyP
Laatst gewijzigd door Willy op 05 nov 2020, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Slavi
Contacteer:

Re: Kwaliteit onderstel

Bericht door Slavi » 03 nov 2020, 20:18

Ik heb al jaren stalen frames. Als je niet iedere dag liters water erover morst en/of de bak in een hele vochtige omgeving zet is dat een prima oplossing en gaat het langer mee dan de bak zelf.
Je moet een stalen frame natuurlijk wel nog afwerken. Dat doe je meestal met hout, Dibond of ander soort plaatmateriaal.

Hout is ook prima en je kan er direct een kast van bouwen. Maar welke soort hout maakt nogal wat uit.
- MDF is wat mij betreft een no go. Dat is meer papier dan hout. Het trekt snel krom en zuigt water op als een spons.
- Spaanplaat is ook niet best maar dat zie je bij sommige fabrieksbakken wel voorbij komen. Gespoten/gelakt kan het wel iets hebben maar op termijn ontstaat er toch schade is mijn ervaring en dan wordt het lelijk en zwakker.
- Multiplex is al veel beter (en duurder).

Je kan ook eerst een houten frame bouwen zoals je een stalen frame hebt. Daar kan je bijvoorbeeld vuren voor gebruiken. Wil je dat het veel meer kan hebben dan kan je beter voor een soort hardhout gaan. De betere soorten hardhout kunnen beter tegen vocht dan een stalen frame. Bij Verduijn is het zeer vochtig en daar hebben ze de stalen frames al grotendeels vervangen voor hardhout. Het beste zet je zo'n frame ook nog iets van de grond zodat vocht er niet van onder in kan trekken. Maar of dat in je huiskamer nodig is vraag ik mij af. Het kan wel enorm stinken maar dat is volgens mij tijdelijk.

Tegenwoordig zie je ook frames van aluminium profielen. Dat lijken mij zeer stevige frames en voor een volgende bak zou ik deze zeker overwegen. Enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat aluminium volgens mij helemaal niet goed tegen zout kan.
Ga je dus voor een zeewaterbak dan is RVS de enige goede keuze.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 03 nov 2020, 22:45

Daar kan ik niets aan toe voegen.
Als ik mag kiezen dan altijd rvs of staal.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Willy

Bericht door Willy » 04 nov 2020, 14:50

Dank voor de (uitvoerige) reacties. Hier heb ik zeker wat aan. Een van de mogelijkheden die ik overweeg, is het volgende aquarium. Het meubel heeft meerdere laklagen waardoor het volgens de fabrikant vochtbestendig is

meubel.jpg
meubel.jpg (42.79 KiB) 1365 keer bekeken

Ik heb bij de fabrikant opgevraagd welk materiaal was gebruikt. Dit was het antwoord wat ik kreeg:

<<About the material: The cabinet is made of MDF (visible parts), plywood (for additional stability horizontally) and metal (for vertical stability. The metal bars are invisibly installed).>>

Afgaande op de uitleg van Slavi zou ik denken dat dit een prima meubel is.

WillyP

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 05 nov 2020, 10:29

Allereerst, de kast zal ongetwijfeld sterk genoeg zijn voor het aquarium waarvoor deze bedoelt is.

Mijn verdere gedachten als ik de specs lees:
- MDF zullen ze gebruiken voor de deurtjes (visible parts). Misschien ook de zijden. Die hebben niets te houden en zijn alleen voor de afwerking. Ook staan ze verticaal waardoor ze dan niet krom trekken. Zolang je er geen beschadigingen op krijgt heeft vocht geen kans en blijft dat wel mooi. Mijn ervaring is echter dat je op termijn wel beschadigingen krijgt waardoor het toch minder mooi wordt. Maar e.e.a zal liggen aan bijvoorbeeld kwaliteit van de andere onderdelen (bijv. scharnieren) en hoe voorzichtig je zelf met de spullen bent.
- Horizontaal kan je geen MDF gebruiken vanwege het krom trekken dus gebruiken ze daarvoor spaanplaat (plywood). Ook dat materiaal kan niet goed tegen vocht. Zolang het gespoten is, zoals bij MDF, en niet beschadigd wordt dan gebeurt er niets mee.
- De verticale balken van staal zullen het gewicht dragen. Hoe ze dat precies in de kast verwerken weet ik niet dus ik kan slecht inschatten hoe stevig dit het geheel maakt.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Willy

Bericht door Willy » 05 nov 2020, 13:15

Björn,

Dank weer voor je uitvoerige antwoord. Dat wordt door mij zeer gewaardeerd. Alleen moet ik even iets rechtzetten. Plywood is multiplex. Spaanplaat is chipboard, daar heb ik het niet zo op.

Verandert dat iets aan je waardering?

Willy

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 05 nov 2020, 18:17

Excuses, je hebt helemaal gelijk Willy.
Multiplex is in mijn ogen 1000% beter dan spaanplaat dus dat veranderd zeker iets.

Als ik zo kijk naar de afbeelding en specs zou ik dit kastje wel online durven bestellen. Ergens kijken waar hij in de showroom staat is nog beter natuurlijk.
Mocht je het kastje online willen bestellen, wat ik mij kan voorstellen in deze tijd, dan kan je ook nog zoeken naar reviews. Wellicht komt daar nog iets uit.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Jordy

Bericht door Jordy » 07 nov 2020, 22:35

Ik ben zelf amateur meubelmaker en toevallig net bezig met het uittekenen van mijn eigen constructie :mrgreen:

Het aquarium drukt verticaal dus ondersteuning is dus daar het belangrijkste, de dwarsregel onder het topblad is van multiplex en bedoeld om de kast in de breedte te stabiliseren. De laklaag zelf biedt vaak ook nog stevigheid, kortom: stevig zat Willy!

Willy

Bericht door Willy » 17 nov 2020, 21:23

Jordy,

Dank je!

Willy

Plaats reactie